iPhone: de breedbeeld iPod die kan bellen

Hebbuh_iPhone.pngApple brengt dit jaar de iPhone uit; een combinatie van een iPod, een gsm en een apparaat voor mail- en internet. De telefoon werd in samenwerking met internetdiensten Google en Yahoo ontwikkeld. Jobs demonstreerde de iPhone een uurtje geleden in San Francisco.

Heeft Apple met de iPhone de ultieme übergadget op markt gezet? Een eerste blik op de specificaties.

  • GSM, GPRS, EDGE (“2,5 G”) en wifi, schakelt automatisch naar wifi zodra dat voorhanden is
  • Geen GPS-zender voor navigatiesysteem
  • Geavanceerd touchscreen dat bewegingen herkent (“multitouch”) en scrolling mogelijk maakt
  • 11,6 mm dik
  • Batterijduur: 5 uur voor video en gesprekken 16 uur muziek afspelen
  • 3,5 inch scherm met een resolutie van 160 pixels per inch
  • een volume knop voor om het toestel op ‘stil’ te zetten.
  • 2 megapixel camera, vermoedelijk geen flitslicht
  • Een gewone 3,5 mm minijack koptelefoon uitgang.  Standaard wordt een witte headset met microfoon meegeleverd
  • Een kleine lade voor de sim-kaart en een knop om de telefoon in slaapstand te zetten.
  • Externe speaker en microfoon aan de onderkant, naast de iPod connector
  • Een kleine bluetooth spraakmodule voor in het oor.
  • Geheugen: 4 GB of 8 GB (499 en 599 dollar)

Software:

  • Volwaardige ondersteuning van iPhoto, iTunes muziek en video en het adresboek van een Mac. De iPhone kan gesynchroniseerd worden met pc’s en Macs, als ze maar iTunes geïnstalleerd hebben.
  • Visual voicemail: kies zelf welk bericht je wilt horen in plaats van alle oudere berichten weer te hoeven beluisteren
  • SMS wordt getoond als een chatsessie per contactpersoon, in plaats van een onoverzichtelijke lijst berichten
  • Volwaardige browser (Safari) met slimme zoommogelijkheid
  • HTML-email: plaatjes in je berichten.
  • iPhone gebruikers krijgen push email van Yahoo Mail: elk nieuw bericht wordt automatisch naar de telefoon gestuurd en je hoeft het mail niet telkens te downloaden.

Volgens Steve Jobs zijn smartphones van andere merken te log en te ingewikkeld voor de gemiddelde gebruiker. “Ze draaien kreupele software en hebben te veel overbodige knoppen.” De nieuwe Apple telefoon heeft slechts één knop (“Home”), alle overige functies zijn toegankelijk met een breedbeeld aanraakscherm dat je met je vingers bedient.

Hoewel Apples veel mp3-spelers verkoopt, is de gsm-markt een stuk groter. Jobs: “In 2006 werden wereldwijd een bijna miljard mobiele telefoons verkocht. De iPhone moet in 2008 een marktaandeel hebben van één procent, oftewel 10 miljoen verkochte exemplaren.”
Dat is een optimistische verwachting omdat meeste mensen hun gsm alleen gebruiken om te bellen en dus met een goedkoper toestel toekunnen. Steve Jobs is echter overtuigd van zijn “telefoonrevolutie”. Bijvoorbeeld: op een iPhone zijn voicemailberichten snel per bericht te selecteren en worden sms-conversaties gepresenteerd als een overzichtelijke chatsessie. Het apparaat draait op dezelfde basis als een Apple computer (OS X) en kan volgens Jobs krachtiger software aan om muziek en video af te spelen of te browsen op het web: “Het is erg moeilijk om te stoppen als je er mee aan het spelen bent.”
Apple zocht voor de begeleidende internetdiensten opvallende partners. Elke iPhone beschikt over de kaarten en satellietbeelden van Google Maps en Yahoo levert geavanceerde emaildiensten. Zowel Eric Schmidt (directeur Google) als Jerry Yang (Yahoo) waren daarom aanwezig bij Jobs’ presentatie. Hun gezamenlijke concurrent is Microsoft, dat met Windows Mobile op veel smarpthones te vinden is. Twee dagen geleden maakte Microsoft-oprichter Bill Gates in Las Vegas nog bekend dat er meer Windows smartphones verkocht werden dan Blackberry’s, de populaire mobiele e-mailapparaten.
Tegelijk met de introductie van de iPhone verdwijnt ook het woord “computer” uit de naam Apple Computer Inc. Vanwege het succes van de iPod en de iTunes muziekwinkel verdient het bedrijf nu meer geld met muziek en video dan met traditionele computers, laptops en software.

    • Marc Hijink