Gamen maakt uw kind creatief en flexibel

Reece Wallace, 11, plays a game of table-top space invaders during the opening of a new exhibition "Game On" at The Science Museum in London, 20 October 2006. The exhibit includes more than 120 classic and modern games, which visitors will be able to play, transporting them back to their gaming pasts. The world's first computer game dating from1962 takes its place alongside technologically advanced game systems. Game On, sponsored by Nintendo, runs from 21 October to 25 February. AFP PHOTO/ADRIAN DENNIS AFP

Games zijn in de jaren ’90 net zo’n onlosmakelijk deel geworden van het huiselijke leven als in de jaren ’30 de radio en in de jaren ’60 de tv. Toch kijken veel verantwoorde ouders zorgelijk. Kinderen zouden van computerspelletjes verslaafd, angstig, passief, asociaal en agressief worden. En dik, niet te vergeten, door al dat gehang op de bank.

Gamen geestdodend?

Veel ouders hebben geen idee wat hun kinderen precies doen als ze gamen. Terwijl een kind meer leert als hij gamed, dan wanneer hij met zijn neus in de schoolboeken zit. Professor James Gee beschreef zesendertig leerprincipes die kinderen onbewust meekrijgen bij het spelen van computerspellen. Concentratie, oog-handcoördinatie en reactiesnelheid worden vergroot. Een kind leert risico’s afwegen, strategieën bedenken, doelen heroverwegen.

Gamen gewelddadig?

Als je je tegenstander doodt, is dat in wezen niets anders dan dat je een pionnetje bij mens-erger-je-niet van het bord slaat. En wanneer je dient te overleven in een gewelddadige virtuele wereld, sta je op scherp en verg je het uiterste van je probleem oplossend vermogen.

Gamen asociaal?

Een gejuich klinkt uit de huiskamer als mijn twee zoons en drie vriendjes zich eindelijk door een moeilijke fase in een spel hebben heen geworsteld. Kinderen spelen het liefst samen, moedigen elkaar aan en wisselen ervaringen uit. Bij games op internet leggen ze zelfs contacten over de hele wereld.

Gamen leidt af van het leren?

Als je een computerspel speelt, probeer je allerlei dingen uit. Eerst komt het idee hoe het zou kunnen werken, vervolgens test je deze hypothese, waarna je deze verfijnt. Zo gaan ook wetenschappers te werk. Kinderen leren bovendien en passant Engels. De populaire spellen blijken over het algemeen ook de meer leerzame: geroutineerde gamers willen vooral moeilijke, uitdagende spellen.

Gamen passief?

Met de komst van de Wii (een spelcomputer met een draadloze afstandsbediening die bewegingen doorgeeft) in de afgelopen maand is het gamen weer minder statisch geworden. Bij het bowlen, tennissen en boksen maak je ook bijbehorende bewegingen. Bewegen kon al langer bij spellen waarbij je in je handen moet klappen of moet trommelen, zoals bij Donkey Konga Jungle beat.

Gamen voor de toekomst

Dankzij computerspellen worden kinderen intelligenter, creatiever en flexibeler. Ze leren kinderen om snel in te spelen op nieuwe, onverwachte situaties. Een nieuwe sprong in de menselijke evolutie komt binnen bereik. Of dat ook nog voor ons, ouders, geldt? We zijn het ons amper bewust, maar talloze dagelijkse handelingen doen we op routine, met onze hersenen op sluimerstand, waardoor we maar mondjesmaat openstaan voor nieuwe inzichten en vaardigheden. Slechts 5 procent van de ouders blijkt samen met hun kind te gamen. Toch is het nog niet te laat. Onze kinderen moeten toch maar minder achter pc of console zitten: wij moeten er zélf achter!

Kor Goutbeek

    • Kor Goutbeek