Eerste kaart van donkere materie in het universum

Rotterdam, 10 jan. In grote klonten, verbonden door fijne draden. Zo lijkt de nog onbekende, donkere materie verdeeld te zijn, die ruim dertig procent van het heelal uitmaakt. Dat schrijft het team van astronoom Richard Massey in een publicatie die gisteren is verschenen op de website van Nature. Het team combineerde metingen van de Hubble ruimtetelescoop met metingen van aardse telescopen en tastte zo een gebied aan de hemel af ter grootte van ongeveer acht keer de volle maan. Zij bestudeerden daarin het licht van ongeveer een half miljoen sterrenstelsels, dat soms zwak wordt afgebogen onder invloed van de zwaartekracht van materie die zich tussen de aarde en de sterrenstelsels bevindt. Indirect kan zo de aanwezigheid van donkere materie worden aangetoond. Die is verder onzichtbaar omdat zij geen licht reflecteert of uitstraalt. De nu ontdekte structuur zou een deel zijn van het skelet van donkere materie in het heelal. Daarlangs zouden, ook onder invloed van de zwaartekracht, sterrenstelsels en clusters van sterrenstelsels zijn ontstaan uit de ons bekende materie.