Budvar door rivaal op markt gebracht

Zouden ze te veel van elkaars bier hebben gedronken? Want het gebeurt niet elke dag dat twee concurrenten elkaar in de armen vallen.

Gisteren werd bekend dat het Amerikaanse Anheuser-Busch, de producent van Budweiser, gaat samenwerken met zijn Tsjechische rivaal Budvar, producent van een speciaalbier dat ook onder de naam Budweiser wordt verkocht.

Budvar is niet echt een rivaal, want het is maar klein vergeleken met het reusachtige Anheuser. Maar de twee maken al bijna een eeuw ruzie over de merknaam Budweiser, een ruzie die in tientallen rechtbanken in tientallen landen wordt uitgevochten en nu een verrassende wending neemt.

„Na jaren van onenigheid is dit een belangrijke stap voorwaarts voor twee grote brouwers”, aldus bestuursvoorzitter August Busch IV in een verklaring. Anheuser-Busch, zo is afgesproken, gaat het Tsjechische bier in de VS distribueren via zijn groothandelsnetwerk. Kans op verwarring is er niet, want de Tsjechen mogen in Noord-Amerika alleen maar verkopen onder de naam Czechvar.

Nog opmerkelijker is dat twee bedrijven benadrukken dat, ondanks de distributiedeal, de ruzie nog niet voorbij is. Afgesproken is „dat de samenwerking door geen van beide mag worden gebruikt als argument in rechtszaken”. Het is vrede én oorlog.

Volgens marktanalisten wil Anheuser zijn importportfolio uitbreiden. De Amerikaanse bierverkoop groeide vorig jaar met minder dan 2 procent, terwijl de verkoop van buitenlandse bieren in de VS met meer dan 10 procent groeide. Importbier is een groeimarkt. Anheuser sloot afgelopen jaren ook deals met Grolsch, Kirin en Stella Artois.

Budweiser was heel vroeger geen merknaam, maar een soortnaam. Het was het bier uit het stadje Budweis, dat toen onderdeel was van het Oostenrijks-Hongaarse rijk. Duitse immigranten introduceerden de biersoort in de VS en in 1876 registreerde Anheuser-Busch het als merknaam. Tegenwoordig ligt Budweis in Tsjechië en heet het Ceské Budejovice.