Britse trein nu nog duurder

De prijs van treinkaartjes in Groot-Brittannië – de hoogste in Europa – is weer verhoogd.

Een binnenlandse vlucht is goedkoper dan de trein, maar wel slechter voor het klimaat.

Voor veel Britse treinreizigers is het nieuwe jaar onthutsend begonnen. Voor het vierde achtereenvolgende jaar werden ze geconfronteerd met forse prijsverhogingen van de kaartjes. Voor een enkeltje Londen-Manchester (afstand 321 kilometer) moeten ze tijdens de spits nu 109,50 pond (162 euro) neertellen, een stijging van 8,4 procent. De tarieven voor losse bus- en metrokaartjes in Londen zijn zelfs 33 procent gestegen. En dat terwijl de Britse tarieven toch al de hoogste van Europa waren.

De particuliere spoorwegmaatschappijen, die elk bepaalde trajecten exploiteren, zeggen dat ze de prijzen verhogen zodat ze kunnen investeren in nieuw materieel en verbeterde voorzieningen voor de reizigers. Ook hopen ze reizigers ertoe te brengen buiten de spits te reizen, wanneer de tarieven lager zijn.

Veel reizigers hebben furieus gereageerd. „Hiermee komen de treinen in handen van de rijken”, klaagde iemand tegen boulevardblad The Sun. Reizigers wijzen erop dat ze niet op andere tijdstippen kunnen reizen en dat de kaartjes al duur genoeg zijn. „Ik begrijp niet hoe ze de verhogingen kunnen billijken, want de dienstverlening is bedroevend, het is overvol, ongeriefelijk en het verslechtert intussen ook nog”, aldus een forens tegen The Daily Telegraph.

Het is onduidelijk waarom de tarieven in Groot-Brittannië vaak meer dan drie keer zo hoog liggen als elders in Europa. Andere regeringen zijn weliswaar guller met subsidies voor het spoor dan de Britse, maar ook de huidige Labourregering trekt jaarlijks nog 5 miljard pond uit voor steun aan het spoor. Dat is vier keer zoveel als in 1994, toen British Rail door de Conservatieve regering werd geprivatiseerd.

Met de huidige torenhoge prijzen worden de treinreizigers min of meer de auto of het vliegtuig ingejaagd. Niet voor niets signaleert de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) al jaren dat de infrastructuur een zwakke schakel in de Britse economie vormt.

De regering-Blair heeft de laatste jaren weinig ondernomen om de fileproblemen aan te pakken. Het beleid was erop gericht automobilisten in de trein te krijgen. Tot op zekere hoogte is dat ook gelukt. Er reizen nu 44 procent meer mensen met de trein dan twaalf jaar geleden, toen de spoorwegen werden geprivatiseerd. Maar vooral in Londen en omgeving reizen de mensen vaak als haringen in een ton. South West Trains, een van de bedrijven die diensten op Londen onderhoudt, kondigde onlangs aan dat het een deel van de stoelen uit zijn rijtuigen zou slopen om plaats te maken voor meer staanplaatsen.

De ironie wil zo dat het vliegtuig aan aantrekkingskracht wint. Vluchten produceren echter een aanzienlijke CO2-uitstoot en dat staat weer op gespannen voet met het klimaatbeleid dat de regering zegt voor te staan. Alleen al van Londen naar Manchester zijn er 48 vluchten per dag, veel meer dan tussen steden in andere Europese landen die op vergelijkbare afstand van elkaar liggen. The Sun wees er op dat een reis met Virgin Trains, het spoorwegbedrijf van miljardair Richard Branson, van Londen naar Manchester beduidend meer kost dan sommige goedkope vluchten vanuit Groot-Brittannië naar Azië.