Bedrog heeft een eeuwige geldigheid

Bedrog (Harold Pinter)

Door: Raamtheater en De Paardenkathedraal. Theater De Paardenkathedraal, Utrecht, t/m 18/2. Inl.: www.paardenkathedraal.nl

****-

Geheime levens, overspel en dubbelliefde: de Britse toneelauteur Harold Pinter (Nobelprijs 2005) brengt in Bedrog (Betrayal, 1978) de schaduwzijde van het menselijk liefdesleven aan de oppervlakte, met slechts drie personages: twee gezworen vrienden en een gemeenschappelijke vriendin. Bedrog is opgebouwd als een terugblik. In de regie van Paula Bangels bij het Utrechtse gezelschap De Paardenkathedraal is het kernwoord ‘weten’. ‘Ik dacht dat je het wist’, is een motief dat steeds terugkeert.

De drie Vlaamse spelers, Katrien De Becker, David Cantens en Jan Van Looveren, muntten uit door psychologisch spel. Ze hebben duidelijk hun rol doorgrond, misschien iets te veel. Zo vol van wildheid hun leven is, zo nauwkeurig bemeten is het acteren.

Op wit papier schilderen ze de jaartallen van 2005 tot 1996. Aan het slot stroomt er water over de cijfers, als tranen die de tijd uitwissen en het fenomeen ‘bedrog’ eeuwige geldigheid geven.

Het slotbeeld had evengoed het begin kunnen zijn. De vrouw en de minnaar kijken elkaar aan op haar huwelijksdag. Als toeschouwer besef je pas nu dat haar huwelijk het begin is geweest van alle narigheid. Bedrog gaat vooral over hoe een leven verloopt. Eén verkeerde beslissing en alles gaat fout. Het verleden laat zich niet meer uitvagen, het stromende water over de jaartallen ten spijt.

    • Kester Freriks