Argentijnen met percussie op alles wat los en vast zit

Voorstelling: El Choque Urbano. Gezien: 4/1 in De Meervaart, Amsterdam. Nederlandse tournee t/m 4/2. Inl. 072-5354080, www.gealive.com

Als de fabrieksbel gaat, kruipen de fabrieksarbeiders – nog slaperig – tevoorschijn uit grote vaten. Dan beginnen ze dierlijk te grommen en te trommelen op alles wat los en vast zit.

Onduidelijke werkzaamheden dus, maar het doet er ook niet toe wat voor fabriek dit is: het gaat om de percussie, om de verrassende ritmes die kunnen worden voortgebracht door op vaten te slaan, op claxons te drukken, met volleyballen te stuiteren, op borst en bovenbenen te roffelen, met dobbelstenen te rammelen, grint te storten, met plastic boodschappentasjes te ritselen en nog veel meer.

De door twee Argentijnse percussionisten opgerichte groep El Choque Urbano, die sinds gisteren een Nederlandse tournee maakt, is zodoende schatplichtig aan het internationale franchise-ensemble Stomp. Maar van een kopie is geen sprake. Al was het maar omdat deze tien spelers – zes mannen, vier vrouwen – een verhaaltje opvoeren, hoe rudimentair dat ook is. Het verwijst in de verte naar een Zuid-Amerikaans soort proletariërsrebellie, met een voorman die door een toeter zijn bevelen roept naar zijn ondergeschikten. Wie die toeter in handen heeft, is de baas. En wie het ding kwijt raakt aan een ander, wordt net zo’n slaafse lopendebandwerker als de rest.

El Choque Urbano doet er verder niet gewichtig over, want het moet wel licht verteerbaar amusement blijven – en dat is het. Met heel wat slapstick, clownerie en springerige ritmes.

Af en toe is ook wel te veel gebrabbel in een fantasietaaltje. Dat haalt de vaart uit de voorstelling en is zelfs goeddeels overbodig: meestal hebben we allang begrepen waarover deze in witte overalls gehulde figuren zich zo druk maken.

Maar zodra iedereen weer in beweging komt, komt ook de show weer volledig en veerkrachtig tot leven.

    • Henk van Gelder