CES dag 1: The Next Thing

Sean Wargo is de belangrijkste analist van de CEA (Consumer Electronics Association). Zijn toespraak, zaterdagmiddag tijdens de CES, lijkt een beetje op prinsjesdag in Nederland: Wargo geeft een samenvatting van de markt voor consumentenelektronica en een schatting voor de komende jaren. Afgelopen jaar groeide de totaal CE-omzet (onder meer televisies, dvd-recorders, hifi-sets, camera’s, mp3-spelers en

IMG_1356_1.JPG

Sean Wargo is de belangrijkste analist van de CEA (Consumer Electronics Association). Zijn toespraak, zaterdagmiddag tijdens de CES, lijkt een beetje op prinsjesdag in Nederland: Wargo geeft een samenvatting van de markt voor consumentenelektronica en een schatting voor de komende jaren. Afgelopen jaar groeide de totaal CE-omzet (onder meer televisies, dvd-recorders, hifi-sets, camera’s, mp3-spelers en telefoons) tot 145 miljard dollar, zo’n 110 miljard euro. Dat is een groei van 13 procent ten opzichte van 2005. Voor 2007 verwacht de CEA zo’n 155 miljard dollar (118 miljard euro) om te zetten.

bij de bovenste foto: journalisten fotograferen de keynote van Sean Wargo

De populairste elektronica in de Verenigde Staten is dezelfde als die in Europa: het aantal verkochte lcd-tv’s groeide in 2006 met 160 procent, van navigatiesystemen werden er 154 procent meer van verkocht. Daarnaast groeit de gaming-markt in de VS naar zo’n 20 miljard dollar, dankzij de komst van de Xbox 360, Sony’s PlayStation 3 en de Nintendo Wii. Bij digitale camera’s vlakt de groei een beetje af. Volgens Vargo gaat het daar al lang niet meer om de megapixels maar om gebruiksvriendelijkheid en de kwaliteit van extra diensten (bv. uploaden naar websites)
De helft van alle verkochte mp3-spelers kan inmiddels ook video afspelen, maar de verkopen van mp3-spelers zijn maar een ‘dwergje’ vergeleken met de 121 miljoen gsm’s die elk jaar in de VS verkocht worden. GSM’s transformeren ondertussen snel in volwaardige camera’s en audiospelers. Convergentie op dat gebied (de combinatie van meerdere functies in een apparaat) is gekoppeld aan de populariteit van portable navigatiesystemen.
Dvd-spelers worden snel goedkoper, en van de nieuwe generatie high-definition dvd-spelers (HD-DVD en Blu-Ray) werden er in de VS in 2006 nog geen 300.000 verkocht. IMG_1360_1.JPGToch zijn de verwachtingen hoog: in 2009 zullen er bijna 12 miljoen HD-spelers verkocht worden, denkt de CEA. De move naar HDTV is wel echt een feit, zegt Sean Wargo. Amerikanen kopen immers massaal televisies die hoge resoluties af kunnen spelen.
De vraag is alleen hoe ze de films en televisieprogramma’s op hun scherm getoverd krijgen. Weliswaar zijn traditionele, fysieke media als dvd’s nog in de meerderheid, maar het duurt niet lang meer voordat diensten als Google Video, YouTube, en de videowinkels van Amazon en iTunes Ongeveer de helft van de tv-gebruikers zou de content van hun pc’s graag op televisie willen bekijken. Kabel- en satellietproviders, traditionele doorgevers van tv-signalen, zullen moeten concurreren met, of zelf ook overstappen op digitale distributie, denkt Wargo.

Sean_Wargo.jpg op de foto: Sean Wargo (l) met een CEA-collega

Volgens de analist zal de “The Next Thing”, de grote elektronicahype voor de komende jaren, niet een nieuw type hardware zijn, zoals de platte tv, de digitale camera of de mp3-speler dat ooit wel waren. “De CES, al veertig jaar een bijeenkomst waar fabrikanten hun nieuwe hardware demonstreren, verandert in een beurs waar software en diensten voor innovatie zorgen.” Nieuwe gadgets zijn leuk, zegt Wargo, maar gedoemd om te verouderen. “De toekomst zit ‘m in nieuwe diensten als voip, vlogs, blogs en sociale netwerken.”

    • Marc Hijink