Codes bedreigen vrij afspelen films

Strikte interpretatie van het auteursrecht kan ertoe leiden dat films, muziek en ander culturele uitingen voorgoed ontoegankelijk worden. Dat betoogt de Amerikaanse internetjurist Lawrence Lessig vandaag in het maandblad M.

In het digitale tijdperk worden films, muziek en andere uitingen steeds vaker beschermd met kopieerbeveiligingen, meestal aangeduid met digital rights management. De gebruikers kunnen die films en die muziek afspelen zolang ze beschikken over afspeelapparatuur of software waarin de juiste ‘sleutels’ voor het decoderen van de beveiligingscodes zijn ingebouwd.

Maar, zegt Lessig, er kan heel gemakkelijk een situatie ontstaan waarin de codes niet meer kunnen worden ontcijferd. „Bijvoorbeeld als het bedrijf dat de sleutels distribueert, niet meer bestaat. Dan is het materiaal niet meer beschikbaar, tenzij je de bescherming weet te kraken.’’

Lessig heeft de aandacht getrokken door zijn strijd voor een soepele toepassing van het auteursrecht. Tot aan het Amerikaanse Hooggerechtshof procedeerde hij tegen de Mickey Mouse Protection Act, die het copyright voor bedrijven wilde verlengen van 70 tot 95 jaar. Hij verloor die zaak, maar boekte succes met de organisatie Creative Commons (CC), die hij vier jaar geleden oprichtte. CC ontwerpt vormen van auteursrecht die beter passen bij de digitale wereld. Met zo’n CC-licentie kan een auteur per werk aangeven welk gebruik hij toestaat. Zo kan een auteur een tekst compleet vrijgeven voor het net, dan wel alleen voor niet-commerciële doeleinden. Er zijn inmiddels al 140 miljoen van deze CC-licenties geregistreerd.

Lessig heeft ook zijn eigen boek Free Culture uit 2004 uitgegeven onder een cc-licentie.

Internet: maandblad M