Meer orders voor Boeing dan Airbus

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft zijn Europese concurrent Airbus vorig jaar afgetroefd. Boeing maakte gisteren bekend in 2006 een recordaantal van 1.044 commerciële orders te hebben gekregen.

Airbus, dat op 17 januari zijn productiecijfers bekend zal maken, zal, afgaande op het orderboek in november en december, dat aantal bij lange na niet halen.

In 2005 haalde Boeing, dat zijn hoofdkantoor in Chicago en zijn belangrijkste fabrieken in Seattle heeft, ook al een record met 1.002 bestelde burgertoestellen (Boeing heeft ook een grote militaire divisie). De groei komt opvallend genoeg vooral op het conto van de Boeing 737 en de Boeing 747, twee van de oudste nog in productie zijnde ontwerpen van de fabrikant. Van de Boeing 737, het meest verkochte commerciële vliegtuig ooit, werden vorig jaar 729 exemplaren besteld, tegen 569 in 2005. Ook de Boeing 747 deed het na enkele zwakke jaren weer goed. Boeing is met een geheel nieuw ontwerp van de jumbojet gekomen, de 747-8 genoemd; het Duitse Lufthansa meldde zich eind 2006 als eerste koper met een bestelling van 20 toestellen. Van de vrachtversie van de 747 verkocht Boeing 52 stuks. Het totale aantal verkochte 747’s is in 16 jaar niet zo hoog geweest.

Het aantal bestelde exemplaren van het nieuwe langeafstandstoestel, de Boeing 787 Dreamliner, liep daarentegen terug van 235 naar 157. Ook de Boeing 777 verkocht minder goed, met 76 orders, tegen 154 in 2005.

Het succes van Boeing is mede te danken aan de productieproblemen die vorig jaar aan het licht kwamen bij Airbus. De aflevering van de Airbus A380, een dubbeldeks superjumbo, liep ernstige vertraging op. En een geheel nieuw vliegtuig van Airbus, de A350, liep al op de tekentafel vast. Het aantal orders voor Airbus liep daardoor sterk terug; de enige toestellen die de Frans-Duitse fabrikant nog goed verkoopt zijn de kleinere vliegtuigen, de A319 en A320. Eind vorig jaar had Airbus ongeveer 700 vliegtuigen verkocht. In 2005 was dit nog 1.055.

Boeing was decennia oppermachtig in de vliegtuigindustrie, maar in de jaren negentig kwam Airbus sterk op. In 2001 had Airbus voor het eerst meer orders dan Boeing en dit bleef zo tot 2005.

Boeing ziet zich nu geconfronteerd met een luxeprobleem: het bedrijf heeft meer orders dan het aankan. Boeing wil de productie niet verder opvoeren om overcapaciteit op termijn te voorkomen.