in de marge

Nieuwe Robijn-wasverzachter moet appelleren aan oergevoel 2,49 euro per flacon. De gewone wasverzachter van Robijn kost 2,35 euro.

Met ‘Oranje Verleiding’ en ‘Onstuimig Groen’ van Robijn heeft Unilever een nieuw soort wasverzachter geïntroduceerd. Unilever bij monde van de persvoorlichter: „Bij gewone wasverzachters zitten geurmoleculen los in het product. Deze wasverzachter bevat capsules met geurmoleculen. Die komen pas vrij door wrijving wanneer kleding wordt gedragen. Op deze manier geniet je van de geur op het moment dat het relevant is, namelijk als je haar draagt.”

De wasverzachter is een van de nieuwe vruchten van de nanotechnologie, die al heeft gezorgd voor kleding met bijzondere eigenschappen. Vezels worden op ‘microniveau’ gemanipuleerd. Zo kunnen ze bijvoorbeeld lichaamsgeur absorberen.

Unilever brengt ‘Oranje Verleiding’ en ‘Onstuimig Groen’ aan de man alsof de gebruiker een avontuurlijke wereldreis begint wanneer hij ‘de enige wasverzachter met magische wascapsules!’ gaat gebruiken. „Hé jij! Ja jij, die dit etiket aan het lezen is. Wat is er gebeurd met die wildebras in jou? Het is nog niet te laat! Je kan de avonturier in jou weer tot leven roepen”, aldus een gratis proefverpakking.

Het ‘geurresultaat’ van ‘Onstuimig Groen’ valt niet tegen. Ondanks de rokerige feestdagen bleven de kleren iets langer fris ruiken dan kleren die met andere wasverzachters waren behandeld. De Consumentenbond deed een test met 7 proefpersonen en geeft de nieuwe Robijn ook een plus.

Unilever claimt dat het product het leven van de gebruiker verandert. „Gebruik 1 maal per week en je begint tegen jouw kamerplanten te praten. Gebruik 2 maal per week en je tekent camouflagestrepen op je gezicht. Gebruik 3 maal per week en je verhuist naar de jungle.”

De kamerplanten hebben nog niets gehoord.

Lex Veldhoen

2,49 euro per flacon. De gewone wasverzachter van Robijn kost 2,35 euro.