Grenswinkeliers hopen op Duitse invasie

De btw in Duitsland werd deze week met 3 procent verhoogd. Winkeliers aan de grens met Nederland hopen op extra omzet. „We kijken zeker hoe we dat gaan uitbuiten.”

Winkelier Han Pasch in Venlo verwacht meer dure serviezen te verkopen aan Duitsers na de btw-verhoging in Duitsland. Foto Flip Franssen Nederland, Venlo, 5-1-2007 Han Pasch, winkelier van serviesgoed in Venlo. Foto: Flip Franssen Franssen, Flip

Juwelier Rüschenbeck in het centrum van het Duitse Duisburg zegt zich geen zorgen te maken. „Bijna niemand in mijn straat praat erover”, stelt bedrijfsleider Frank Michel. De Duitse regering heeft 1 januari het btw-tarief verhoogd van 16 tot 19 procent. „Ik merk er niets van dat er klanten weglopen naar Nederland.”

Maar Limburgse winkeliers aan de grens wrijven zich in hun handen over de gevolgen van de belastingverhoging. „Ik verwacht dat de Limburgse detailhandel dit jaar 5 procent extra omzet”, zegt Tom Poelen, secretaris Limburg bij MKB-Nederland. Nee 10 procent, roept zijn collega Eus Peters van dezelfde organisatie. Vooral grote grenssteden profiteren, zoals Enschede, Nijmegen, Venlo, Heerlen, Roermond en Sittard.

Peters wijst naar de ervaringen van tien jaar geleden, toen in Nederland het hoge btw-tarief van 16 naar 19 procent ging. De verkopen zakten toen in met hetzelfde percentage. Veel geld, want Duitsers besteden jaarlijks miljarden euro’s in de Nederlandse detailhandel. Ze zijn op zaterdagen in steden als Heerlen en Venlo goed voor bijna de helft van de winkelomzetten.

Etalages in Venlo wijzen Duitsers er nog niet op dat hun winkels 3 procent duurder zijn. Dat komt vooral doordat dat prijsverschil verbleekt bij de tientallen procenten korting die de meeste winkels nu bieden in de uitverkoop, beweren winkeliers. „Daarna kijken we zeker hoe we in de etalage en de winkel die 3 procent uitbuiten”, zegt verkoopster Mirjam Gijbels van parfumerie Douglas in de Vleesstraat in Venlo. Nu al probeert ze twijfelende Duitsers met dit argument over de streep te trekken.

Han Pasch verkoopt iets verderop luxueuze serviezen, bestekken en geschenken. „Het is vooral een psychologisch effect. We zijn niet meer duurder dan de Duitsers. Als zij vroeger in een winkel stonden, kochten ze vaak niet, omdat hetzelfde product in eigen land goedkoper was.” Dat scheelt gauw een tientje, want bij hem kosten de populaire serviezen van Wedgwood en Villeroy & Boch rond 250 euro.

Niet alleen winkeliers verkopen beter. Als er meer Duitsers komen, profiteert ook de horeca. „Natuurlijk verwacht ik meer bezoekers”, zegt eigenaar Henk van Dijk van restaurant Prins Bernhard aan de rand van de binnenstad. Hij wijst erop dat er op anderhalf uur rijden van Venlo vijftien miljoen Duitsers wonen. „Ze maken er meestal een dagje uit van en pakken er dan een lunch bij”, zegt Van Dijk. Ook de benzinepompstations verwachten meer te verdienen, omdat diesel en sigaretten in Nederland nóg goedkoper worden.

Onderzoek van MKB-Nederland wijst op een tweede effect: Nederlanders zullen meer besteden in eigen land. Veel van hen gingen naar de oosterburen wegens het lagere btw-tarief en de goedkope benzine. Het prijsverschil met de Duitse benzine was de afgelopen jaren al verminderd en is na de btw-maatregel nog eens 3 procent kleiner geworden. Duitse benzine is nog ongeveer 6 cent per liter goedkoper. Dan loont het minder de grens over te steken. Dat betekent dus extra omzet voor de Nederlandse middenstand langs de grens.

Benzinepompstations hopen op het beste jaar sinds tijden. Ze voelen nog steeds de gevolgen van het ‘kwartje van Kok’. „We hadden erg zware jaren”, meent directeur Ron Bolhaar van tankstation Q8 aan de Weselseweg van Venlo naar de grens. Hij verwacht dat er minder Nederlanders in Duitsland tanken.

Bovendien komen er meer Duitsers bij Q8, omdat de diesel bij Bolhaar ongeveer 13 cent goedkoper is. Ook zullen Duitsers meer sigaretten kopen in zijn pompwinkel. „Die zijn per slof nu 8 à 10 euro voordeliger”, schat hij. Bolhaar denkt 5 à 10 procent meer omzet te boeken door de btw-verhoging. „Misschien wel 20 procent.”

Een kwartier rijden verderop, in Duisberg, denkt niet iedereen als juwelier Rüschenbeck. Koffieshop Tchibo geeft deze week 19 procent korting: exact het nieuwe btw-tarief. Ook drogist Pieper bevriest de prijsverhoging. Daar gelden tot 28 februari ‘Eiskalte Preise’.