Gerard Kleijn

Zijn lijnen zijn springerig en uitdagend, hij heeft een vol en ‘brassy’ geluid. Daarmee lijkt jazztrompettist Gerard Kleijn niet de ideale figuur om het melancholische jeugdwerk van componist Erik Satie (1866-1925) nieuw leven in te blazen. Dat Le Flirt de Satie toch overtuigt is te danken aan het feit dat Kleijn, anders dan de Franse pianist Jacques Loussier, niet koos voor brave verjazzde klassiek maar voor frisse volbloed jazz . En daarom ook de titels wijzigde, al zal men in het luchtig dansende ‘Le Jardin d’Amour’ zonder moeite Satie’s ‘Gymnopedie nr.1’ herkennen en in het stotende ‘James Brown dans Les Balkans’ het eerste deeltje van ‘Gnossienne’. Ook de vijf andere delen van deze laatste serie, geschreven omstreeks 1890, komen aan bod op deze cd. Behalve Kleijn zelf zorgde ook pianist Franck Amsallem en basssist Paul Berner voor de bewerkingen van deze piano-muziek. Die hier begin jaren ’70 ongelooflijk populair werd door de uitvoeringen van Aldo Ciccolini en Reinbert de Leeuw. Waarom Gerard Kleijn er op viel, valt te lezen op www.gerardkleijn.com.

Frans van Leeuwen

Gerard Kleijn Group: Le Flirt de Satie (BMGCD 005). Distr. Baltic.

    • Frans van Leeuwen