Dilemma bij Akzo Nobel: wat te doen met Organon

Akzo Nobel wil af van zijn farmaciepoot Organon. De vraag is hoe: wordt het bedrijf naar de beurs gebracht of verkocht aan investeerders? Beide opties hebben voor- én nadelen.

Topman Hans Wijers van Akzo Nobel verkondigt al bijna een jaar dat hij Organon, de farmaciepoot van het concern, in stapjes naar de beurs wil brengen. Maar de divisie in haar geheel verkopen aan investeringsmaatschappijen is ook aantrekkelijk. Onder analisten namen gisteren de geruchten verder toe dat Akzo Nobel diverse private equity-partijen heeft uitgenodigd om uiterlijk half januari een bod te doen op Organon. Akzo Nobel onthoudt zich van commentaar.

Met een dergelijke stap zou het concern in één klap circa 8 miljard euro kunnen verdienen. Voor de aandeelhouders zou de verkoop van Organon aan investeringsmaatschappijen ook meer duidelijkheid geven dan een beursgang die twee tot drie jaar in beslag neemt. Akzo Nobel zou met die circa 8 miljard euro de aandeelhouders iets extra kunnen geven bijvoorbeeld, of een ander bedrijf kopen dat winst gaat opleveren voor de aandeelhouder.

Maar met zo’n enorm bedrag in huis loopt Akzo Nobel tegelijkertijd een risico: bedrijven met veel geld zijn kwetsbaar voor overname. „Reken maar uit”, zegt analist Tom Muller van Theodoor Gilissen Bankiers. „De totale waarde van Akzo Nobel bedraagt circa dertien miljard euro. Als het bedrijf door de verkoop acht miljard daarvan cash in huis haalt, hoeft een partij maar weinig te lenen om Akzo te kopen. Immers, acht miljard van de overnameprijs ligt contant in de kluis van Akzo.”

Organon in zijn geheel verkopen heeft nog een keerzijde. Akzo Nobel kan dan niet meer rekenen op de winst die de 70 of 80 procent van het bedrijf die Akzo in bezit houdt, oplevert. En dat is toch een paar honderd miljoen euro. Maar verkopen heeft ook een voordeel: farmacie is gevoelig, zoals Akzo in oktober merkte toen tegenvallende testresultaten van het schizofreniemedicijn Asenapine de koers flink drukten. En van dat risico is Akzo verlost als het Organon in zijn geheel verkoopt.

Met middelen uit een verkoop aan investeerders (genoemd worden consortia van KKR, Warburg Pincus en CVC en Blackstone, Bain Capital, Alpinvest, Apax en TPG) kan het concern snel een flinke overname doen op verfgebied, het terrein waarop Akzo wil groeien. Te denken valt aan het Britse ICI, de vijfde verfproducent ter wereld, of aan het Amerikaanse Sherwin-Williams, de derde. Met ICI, sterk in decoratieve verf, kan Akzo Nobel voordeel behalen op de verzadigde Westerse markt.

Wijers houdt de kaarten tegen de borst, volgens analisten de beste manier om de prijs op peil te houden. Het concern houdt vast aan de officieel uitgezette lijn, die van een beursgang.

    • Friederike de Raat