‘Dan rijden we toch gewoon een stukje om’

Bijna geen enkele taxichauffeur houdt zich al aan de nieuwe regels voor de taxibranche, die per juli verplicht worden. De chauffeurs vinden de regels onduidelijk en vrezen omzet mis te gaan lopen.

Chauffeur Van Halem berekent inkomensachteruitgang. Foto Dirk-Jan Visser (Foto: Dirk-Jan Visser / Rotterdam: 05-01-2007)Een nieuw taxitarief wordt vanaf 1 januari 2007 ingevoerd en moet vanaf juli 2007 door alle straattaxi's worden gevoerd. Belangrijkste verandering is dat de tijdsduur van een taxirit geen rol meer speelt. Hier: Taxichauffeur Rens van Halem met zijn lijstje. Visser, Dirk-Jan

Taxichauffeur Bouchaib Belmamoun (33) leunt tegen zijn auto op het Centraal Station in Amsterdam. Hij schudt moedeloos zijn hoofd. De politici vinden alle taxichauffeurs maar tuig, meent hij. Daarom zijn er weer nieuwe regels bedacht, die de chauffeurs weer geld gaan kosten. Hij begrijpt het niet. „Ik zie er toch netjes uit?” Hij wijst naar zijn paarse stropdas, bijpassende spencer en glimmende auto. „Toch?”

Zijn collega’s Faris Messaoud en Radi Benaamar moeten ook niets van de nieuwe regels hebben. Maar zij hebben vast oplossingen bedacht. Omrijden zodat je toch nog wat verdient, lacht Messauoud. Benaamar somt een aantal andere mogelijkheden op: niet meer in de spits rijden, telkens opnieuw de meter aanzetten, de meter helemaal niet meer aanzetten en onderling vaste prijzen afspreken. „Centraal Station, Rembrandtplein? Vijftien euro.” En als het moet „leggen we de stad plat”.

Sinds 1 januari gelden er nieuwe regels voor de taxibranche. De belangrijkste verandering is de afschaffing van het wachttarief. De taximeter tikt niet langer door zodra de taxi in de file of voor het stoplicht stil staat. Voor de klant is stilstaan voortaan gratis. De prijs wordt berekend per kilometer plus het instaptarief. Het instaptarief is verhoogd naar maximaal 7,50 euro, met de eerste twee kilometer gratis.

De nieuwe regels zijn deze week ingevoerd, maar pas per juli verplicht. En dus is er bijna niemand die de nieuwe regels hanteert. En ze zijn ook niet van plan dat te gaan doen, zegt Arjen Boukema, woordvoerder van de taxibrancheorganisatie KNV Taxi. De branche zegt inkomsten mis te lopen door de nieuwe regelgeving, omdat stilstaan in bijvoorbeeld de file niet langer wordt vergoed. Bovendien, zegt hij, is het er voor zowel de consument als voor de chauffeur allemaal niet duidelijker op geworden. Dat komt volgens hem door de verschillende tarieven die alsnog kunnen worden gebruikt door verschillende taxibedrijven.

Hij vreest voor „een wirwar” aan verschillende prijzen, mede doordat de regelgeving de mogelijkheid biedt om in verschillende zones afwijkende prijzen te hanteren. Zo kan een ritje in de binnenstad van Amsterdam hoger uitvallen dan in de buitenwijken van de stad. Dit is volgens het ministerie mede noodzakelijk om het verlies dat taxi’s maken als ze voor stoplichten stilstaan te kunnen compenseren. In de binnensteden is de kans immers groter om in het verkeer vast te raken. De meter tikt dan niet langer door.

Doel van de nieuwe regels is om meer transparantie te verkrijgen in de taxitarieven. „Doordat de tijdscomponent uit de tariefberekening is gehaald, zijn de tarieven eenvoudiger te berekenen”, zegt een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Ook moeten taxi’s hun tarieven duidelijker op ramen van hun auto plakken en komen er borden op grote taxistandplaatsen. Daarop staan de kosten voor een ritje naar populaire bestemmingen. „Denk daarbij aan een bord op het Centraal station van Amsterdam waarop staat wat een ritje naar Schiphol ongeveer zal kosten.” Chauffeurs die in juli de nieuwe tarieven niet hanteren zijn strafbaar en riskeren hoge boetes, zegt het ministerie.

De nieuwe regels zijn slecht voor ons én voor de klant, zeggen de chauffeurs. Dat de nieuwe tarieven onder meer de klant tevreden moet houden? De Rotterdamse taxichauffeur Rens van Halem (60) lacht er om. „Geloof mij, als iemand instapt en ziet dat de teller op 7,50 staat voor een korte rit, dan stapt-ie meteen weer uit.” De zelfstandig ondernemer heeft berekend hoeveel hij er op achteruit gaat. Maandelijks „tien tot twintig procent”. Hij heeft het allemaal keurig becijferd. Het veelkleurige en met de hand geschreven staatje met cijfers laat geen twijfel toe. „Als het aan mevrouw Peijs ligt, moeten wij straks rondkomen van een hongerloontje.”

De taxibranche klaagt ook over de aanpassingen van de nieuwe taximeters. Het zou extra geld kosten om de meters om te bouwen. Onzin, zegt het ministerie. „Die kosten vallen mee en bovendien zijn wij bereid die kosten op ons te nemen.” Ook pareert het ministerie de kritiek dat stilstaan de taxichauffeur te veel geld gaat kosten. Dit wordt volgens een woordvoerder deels gecompenseerd door het verhoogde instaptarief.

Op het Centraal Station in Rotterdam is de onvrede groot. „De klant eist een mooie en fatsoenlijke auto, maar die kan ik me niet veroorloven met die nieuwe prijzen”, zegt Serdat Iscan, die per kwartaal 1.496 euro afschrijft op zijn Mercedes. „Dat bedrag haal ik straks niet, want aan wachtgeld heeft mevrouw Peijs niet gedacht.”

Iscan denkt dat de klant straks de dupe is. „Wie tussen vier en zeven uur ’s avonds een taxi wil, die kan daarnaar fluiten. Als chauffeur sta je dan zo vaak stil, dat je wel gek bent om je diensten aan te bieden.” Uitkomst biedt volgens hem nog slechts het contractwerk. „Met een groot bedrijf als Shell kan ik afspraken maken. Dan heb ik zekerheid. Nu niet en straks al helemaal niet. Als ik straks tien minuten sta te wachten omdat mevrouw nog bezig is met haar make-up, mag ik uit eigen zak gaan betalen.”

Met medewerking van Mark Hoogstad