boekberichten

Nadine Gordimer en biograaf in Zuid-Afrikaanse knoop

De Zuid-Afrikaanse schrijfster Nadine Gordimer heeft ruzie met haar biograaf, de jurist Ronald Suresh Roberts. Deze week bespreekt de New York Times Book Review het hoog oplopende conflict. Zes jaar lang werkten ze samen aan de biografie van de Nobelprijswinnares, No cold Kitchen. Er was één voorwaarde: Gordimer mocht zonder opgaaf van redenen aan het eindresultaat sleutelen. Maar het ging mis: Gordimer wilde beschrijvingen van een liefdesaffaire in de jaren vijftig en het pijnlijke stervensproces van haar tweede echtgenoot schrappen. Roberts weigerde, Gordimer trok haar autorisatie in. De Zuid-Afrikaanse Sunday Times kopte ronkend: ‘Gordimer bans book.’ Het deel van No cold kitchen dat Gordimers werk in politiek-historische context analyseert, is lovend besproken. De kritiek geldt de laatste drie hoofdstukken waarin Roberts politiek afrekent met Gordimer. Gordimer werd in oktober overvallen in haar huis in Johannesburg en geeft geen commentaar meer op de ruzie.

Moederschap is hip – zie de trend ‘mom lit’

De alleenstaande, twijfelende heldinnen uit de chick lit zijn opeens gesetteld en zwanger geworden, Bridget Jones voorop: van dronken lor naar multi-taskende moeder. Andere beroemde chick lit-auteurs als Sophie Kinsella, Candace Bushnell en Jennifer Weiner hebben eveneens het thema baby in hun nieuwe boeken verwerkt. De New York Times Book Review,opnieuw, signaleert een onomkeerbare trend. De nieuwe mom lit beschrijft de verschillende rollen die de nieuwe vrouw in balans moet houden: fabulous echtgenote, werknemer, vrouw, dochter. ‘Boeken bedoeld voor de aandachtsspanne die je kunt opbrengen tijdens het borstvoeden’, licht een schrijfster toe. Boeken die vrouwen stigmatiseren, zeggen tegenstanders. ‘Met een term als chick lit of mom lit worden vrouwelijke ervaringen automatisch weggewuifd als iets marginaals ’, schrijft internetmagazine Salon. Schrijver Herman Stevens stelde vorige week in NRC Handelsblad: ,,Pas als de markt voor goedkope vrouwenliteratuur van pure verzadiging is ingestort, zullen vrouwen weer een kans maken om serieus genomen te worden als schrijver.” De omstreden scheiding tussen literatuur en lectuur ligt nog gevoeliger als het om vrouwelijke schrijvers gaat. ,,Niemand bestempelt Jonathan Franzens familiedrama De correcties als dad lit,” aldus een boze chick lit-auteur in de New York Times.

Boeken erin? Dan andere boeken eruit

De Washington Post slaat deze week alarm. De 21 openbare bibliotheken van Fairfax County, DC – goed voor zo’n drie miljoen boeken – halen weinig gelezen klassiekers van de planken om plaats te maken voor populaire boeken. Een nieuw computersysteem vertelt bliksemsnel welke boeken al twee jaar niet zijn uitgeleend. Bibliothecarissen beslissen uiteindelijk of zo’n boek er uitgeknikkerd wordt. Gaan er geen boeken uit, dan mogen ze ook geen nieuwe bestellen. Een spijkerhard systeem, ontworpen om bibliotheken als een bedrijf te runnen. Hoe worden de kwetsbare boeken in Nederland eigenlijk beschermd? Rob Bruijnzeels van de Vereniging voor Openbare Bibliotheken sust meteen: ,,In Nederland is in principe elke bibliotheek verantwoordelijk voor zijn eigen collectie. En bibliothecarissen nemen hun vak serieus.” Bruijnzeels: ,,Het is onzinnig om als bibliotheek te willen concurreren met boekwinkels. In plaats daarvan richten wij ons op het principe van de long tail: omzet halen uit de beschikbaarheid van titels over een hele lange termijn.

Merel Boers

    • Merel Boers