Bijna vallen op verboden step

Politie in de VS gebruikt ze en de marechaussee op Schiphol zweert erbij: de Segway, een elektrisch ‘zelfbalancerend’ vervoermiddel. Helaas mag je er de straat niet mee op.

www.segway.nl; prijs: 5.800 euro De Segway is een vernuftig vervoerssysteem. Zo vernuftig dat de wetgever er geen raad mee weet. 31399_ALPHA Krause & Johansen

De Segway met een maximum snelheid van 6 kilometer per uur op het rijwielpad werd tot voort kort toegestaan als snorfiets. Onlangs classificeerde het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V en W) het vervoermiddel echter als bromfiets. Om per 1 januari 2007 verzekerd te kunnen blijven, dient iedere bromfiets te zijn voorzien van een door de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW ) afgegeven ‘typegoedkeuring’. Maar volgens de RDW is op basis van de technische eigenschappen van de Segway andersoortige wetgeving nodig om het voertuig officieel goed te keuren. Omdat hij geen bromfiets mag heten, is de Segway niet te verzekeren en mag daarom dus niet meer op de openbare weg worden bereden. Dat is jammer, want de Segway, die vorig jaar in Nederland werd geïntroduceerd, zou met de dichtslibbende snelwegen en onbereikbare stadscentra volgens de importeur de oplossing kunnen zijn voor het woon-werkverkeer. En milieuvriendelijker dan een auto door de elektromotoren met oplaadbare batterijen. Volgens de importeur rijden er inmiddels ‘enkele honderden’ rond in Nederland. Zo legt in een ziekenhuis in Ede een medewerker van de technische dienst zijn dagelijkse tien tot vijftien kilometer per Segway af en gebruikt de NS ze in Utrecht voor het vervoer tussen bedrijfsgebouwen. Drie maanden geleden kwam het nieuwste type uit, de i2.

De eerste ‘stappen’ op de Segway vallen niet mee. Je moet opstappen op het kleine platform terwijl je alleen maar op twee wielen staat. „Recht vooruit blijven kijken!” instrueert de importeur, en dan merk je wat ‘zelfbalancerend’ is.

De ingebouwde gyroscopen en de sensoren corrigeren elke beweging van de berijder. Bij het ‘subtiel’ naar voren leunen, komen de wielen in beweging. Het zwaartepunt komt voor de machine te liggen en de machine wil het verstoorde evenwicht herstellen door de wielen onder het nieuwe zwaartepunt te rijden. Achterrover leunend wordt de Segway weer tot stilstand gebracht. De vorige versie had een vaste stuurstang met stuurknop. Die is bij de i2 vervangen door de leansteer. Beweeg de stuurstang naar rechts en de Segway maakt een bocht naar rechts. De stang naar links en de Segway glijdt soepel een linkerbocht in. Het lijkt op skiën: opzij buigen, meehangen en de Segway de bocht doortrekken. Al met al een comfortabele manier om je te verplaatsen.

www.segway.nl; prijs: 5.800 euro

    • Jasper Enklaar