Schuldgevoel van een vrek

Honda Civic Hybrid Prijs: 25.056 euro Cilinderinhoud: 1.339 cc. CVT traploze versnellingsbak. Gecombineerd vermogen: 85Kw/115Pk/2.000 tpm. Koppel: 170Nm/1.000-2.500 tpm. Topsnelheid: 185km/uur. 0-100km/uur: 12 sec. Verbruik: 1:16. Tankinhoud: 50 liter. Bagageruimte 350 liter. L×B×H: 454×175×143 cm. Wielbasis: 270 cm. Kentekengewicht: 1.268 kg. Standaarduitrusting: ABS, rem- en stabiliteitssystemen. 6 airbags. Airconditioning. 25/12/2006 Foto Freddy Rikken Honda Civic Hybrid Rikken, Freddy

Na typeaanduidingen als G(rand) T(ourismo), T(ouring) I(njection), S(uper) S(port) en Turbo is er in dit decennia een nieuweling op de achterkleppen verschenen: Hybride. Oftewel: een bastaard van tweeërlei afkomst, een wat crue omschrijving van dit type auto. Onze nimmer aflatende, maar vooralsnog voornamelijk theoretische zorg voor het milieu neemt olympische vormen aan en waarom zou je daar als autofabrikant niet een graantje van meepikken?

Honda en Toyota maakten beide een auto met twee vormen van aandrijving; elektra en fossiele brandstof. En noemden die respectievelijk Insight en Prius. De Prius is – waarschijnlijk tot verbazing van de importeur – buitengewoon succesvol in Nederland. Mede dankzij de forse 6.000 euro milieusubsidie, maar ook door onze calvinistische onrustgevoelens over de verspillende manier waarop we met ons wagenpark omgaan. Vrekkengedrag en schuldgevoel, het blijft een lucratieve combinatie.

Honda keek lijdzaam toe, projecteerde zijn hybridetechniek op een alledaagse Civic en was er in Amerika succesvol mee. Waar men programma’s voor schonere lucht namen meegaf als Clean Air Act en California Coastal Cleanup. Wat poëtischer klinkt dan Energielabel Classificering en Klimaat Neutraal Rijden.

In Nederland verkocht de hybride Honda Civic matig, zeker in vergelijking met de jaloersmakende aantallen van de Toyota Prius. Maar met de nieuwste versie van de Civic hoopt de importeur op betere tijden. De onopvallende carrosserie en het interieur zijn nogmaals onderhanden genomen en aan de beide motoren is een traploze automatische transmissie gekoppeld.

Hoe het werkt? Boven de achteras is een batterij gemonteerd. Die energie uitdeelt en opslaat. Tijdens het accelereren werken verbrandings- en elektromotor samen, bij stadstempo en een volle accu wordt de Civic als een golfkarretje alleen door stroom aangedreven. Op kruissnelheid aangeland werkt het tweetal weer samen en laadt de batterij zich op. Wat ook gebeurt bij het uitrollen of remmen. Wacht u voor een stoplicht of in een van de vele files en rust uw ongedurige voet op het rempedaal, dan slaan beide motoren af. Een systeem dat ook al te vinden was in de Volkswagen Lupo 3-liter. Die typeaanduiding beloofde een spectaculaire dorst van 1 liter diesel op 33 kilometer.

Maar dat verbruik heeft, ondanks de mooie verkooppraatjes, nog nooit iemand gehaald. De techniek was chronisch ziek en onderhoud en onderdelen hadden de prijs van kaviaar. Om niet te spreken over de onzalige dag waarop men het zuinigheidswonder probeerde in te ruilen.

Het interieur is ontworpen naar Amerikaanse smaak, het drukke dashboard gaf me permanent het gevoel – vooral wanneer het donker was – naar een kerstboom te staren. Het meubilair zit prima. Uitstekend is eveneens de afwerking van in- en exterieur. Sturen doet de Civic als een Honda en de wegligging is bovengemiddeld.

Zo, en dan nu de hamvragen: werkt het of werkt het niet? Is dit hét aandrijfsysteem van de toekomst? De beloofde verbruikscijfers (1:21,7) zijn zelfs met ingehouden adem en gelijktijdig aangetrokken buikspieren met geen mogelijkheid te realiseren. 1 liter op 16 kilometer is voor dit aantal pk’s en gewicht normaal. Ook de Toyota Prius haalt zijn beloofde verbruikscijfers bij lange na niet. Volkswagen heeft zich daarentegen gerevancheerd en levert momenteel de zuinigste auto van Nederland, de Polo Blue Motion. Met notabene een dieselmotor. Die daarbij ook nog eens schoner is dan bovengenoemd tweetal.

Freddy Rikken

Freddy Rikken is fotograaf en rijdt in een Porsche Carrera 911 S.

    • Freddy Rikken