Platonov van Tsjechov

Platonov van Tsjechov Het Ro Theater herneemt de voorstelling Platonov van Tsjechov. Dit eerste toneelstuk van de Russische schrijver gaat over een man voor wie iedereen valt. Omdat hij echter geestelijk verlamd is, en van alles walgt, het meeste van zijn eigen leegte, valt iedereen in zijn afgrond. Het stuk dat na Tsjechovs dood in zijn la werd gevonden, zonder titel, kent duidelijke gebreken, maar doet met een goede regie (zoals deze, van Alize Zandwijk) juist modern aan. Voor Tsjechov-liefhebbers zitten er boeiende vooruitwijzende in naar latere stukken, vooral naar Ivanov, en naar De kersentuin. Het zijn de strenge wanden van begenadigd decorontwerper Guus van Geffen die het stuk dynamiek geven. In het huis van Platonov staan ze ver op het achtertoneel, zodat er een grote lege ruimte ontstaat waarin Platonovs echtgenote Sasja (Hannah van Lunteren) eenzaam ronddwaalt. Onder haar neus legt Platonov het aan met Anna en met zijn jeugdliefde Sofia, maar Sasja is ziende blind. Haar blindheid, en die van de andere vrouwen, verraden het perspectief van het verhaal; Platonov is zelf aan het woord. Dit is het verhaal door zijn ogen, dit is zijn trage nachtmerrie. In al zijn zelfmedelijden speelt hij met mensenlevens. Hij maakt zijn vrouw nodeloos ongelukkig, drijft zijn minnaressen tot wanhoop. Arme Platonov, de man die alles weet en niet in staat is er iets aan te doen. Zelfs zelfmoord krijgt hij niet voor elkaar. Herman Gilis als Platonov blijft na afloop in het achterhoofd doorzinderen. Een man die zijn omgeving naar zijn hand probeert te zetten en verliest - zo'n man is van alle tijden. Tournee t/m 27 jan. Inl 010-4046888 of www.rotheater.nl Foto Peer Buijsman Platonov door het Ro Theater FOTO: Beer Buijsman Buijsman, Peer

Het Ro Theater herneemt de voorstelling Platonov van Tsjechov. Dit eerste toneelstuk van de Russische schrijver gaat over een man voor wie iedereen valt. Omdat hij echter geestelijk verlamd is, en van alles walgt, het meeste van zijn eigen leegte, valt iedereen in zijn afgrond.

Het stuk dat na Tsjechovs dood in zijn la werd gevonden, zonder titel, kent duidelijke gebreken, maar doet met een goede regie (zoals deze, van Alize Zandwijk) juist modern aan. Voor Tsjechov-liefhebbers zitten er boeiende vooruitwijzende in naar latere stukken, vooral naar Ivanov, en naar De kersentuin.

Het zijn de strenge wanden van begenadigd decorontwerper Guus van Geffen die het stuk dynamiek geven. In het huis van Platonov staan ze ver op het achtertoneel, zodat er een grote lege ruimte ontstaat waarin Platonovs echtgenote Sasja (Hannah van Lunteren) eenzaam ronddwaalt. Onder haar neus legt Platonov het aan met Anna en met zijn jeugdliefde Sofia, maar Sasja is ziende blind.

Haar blindheid, en die van de andere vrouwen, verraden het perspectief van het verhaal; Platonov is zelf aan het woord. Dit is het verhaal door zijn ogen, dit is zijn trage nachtmerrie. In al zijn zelfmedelijden speelt hij met mensenlevens. Hij maakt zijn vrouw nodeloos ongelukkig, drijft zijn minnaressen tot wanhoop. Arme Platonov, de man die alles weet en niet in staat is er iets aan te doen. Zelfs zelfmoord krijgt hij niet voor elkaar. Herman Gilis als Platonov blijft na afloop in het achterhoofd doorzinderen. Een man die zijn omgeving naar zijn hand probeert te zetten en verliest - zo'n man is van alle tijden.

Tournee t/m 27 jan. Inl 010-4046888 of www.rotheater.nl