Oplage van PCM-titels groeit 7 pct

De totale oplage van de titels die worden uitgegeven door PCM, uitgever van onder meer nrc.next en NRC Handelsblad is in het derde kwartaal van 2006 met 6,8 procent gegroeid ten opzichte van het derde kwartaal van 2005.

Dat blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers van HOI, het instituut dat in Nederland de oplages van gedrukte media meet.

De groei komt vrijwel geheel op het conto van nrc.next, de in maart vorig jaar gelanceerde ochtendkrant. De betaalde oplage van nrc.next ligt nu op 65.163 exemplaren.

Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2006 daalde de oplage van nrc.next met ongeveer 10.000 exemplaren. Volgens een woordvoerder van PCM is dat geen reden tot zorg. „We hebben in het begin erg veel gedaan aan promotionele activiteiten. Die gratis verspreide exemplaren verdwijnen nu uit de cijfers. Het aantal abonnementen neemt nog steeds toe, dat is het belangrijkste.”

Traditionele PCM-titels als de Volkskrant en NRC Handelsblad hebben het nog steeds zwaar, met oplagedalingen van 3,4 en 5,2 procent. Wel steeg het aantal webabonnementen van NRC Handelsblad en de Volkskrant met tientallen procenten zien. In absolute getallen gaat het om enkele duizenden abonnees.

De oplages van het AD, dat PCM samen met Wegener bezit, en De Telegraaf daalden met 10,3 en 3,9 procent.

Van de PCM-kranten zag alleen Trouw de oplage stijgen met 0,7 procent. Ook de oplages van het Financieele Dagblad (3,2 procent), Het Parool (0,2) stegen.

Uit het onderzoekvan HOI blijkt verder dat het bezoek aan nieuwssites van kranten in 2006 steeg met 19,9 procent.