Limousine in de kleur van je lipstick

In geen showroom ter wereld wordt de klant zo verwend als in het Center of excellence in Stuttgart. Daar kunnen kopers van een Maybach hun eigen limousine samenstellen. Met nappa van stieren die naar klassieke muziek luisteren.

Foto Louis Blom Blom, Louis

Peter Haupt is ‘Exklusiv Berater’ in het Center of excellence in Stuttgart: de plaats waar alle wensen van de rijken op auto- en limousinegebied worden vervuld. Via de dealers van het exclusieve merk van DaimlerChrysler, Maybach, worden kopers samen met hun persoonlijke liaison manager ingevlogen per privéjet of helikopter. Haupt verkoopt in Stuttgart Maybachs en de duurste Mercedessen. Al is de term verkopen in dit verband haast een ordinair woord.

Eigenlijk is Haupt, die al 25 jaar voor DaimlerChrysler werkt, hier niet alleen gastheer maar ook 7 dagen per week, 24 uur per dag de ‘beste vriend’ van de klant. Familiebeslommeringen, problemen op het werk; Haupt krijgt het allemaal van zijn klanten te horen. En passant informeert hij hen, als een soort lopende Maybach-Mercedes-encyclopedie, ook nog over hun vervoermiddel. Dat houdt hij niet dagen, maar weken, maanden, maar desnoods zelfs jaren vol. Haupt: „Een enkeling wordt soms een echte vriend.”

Eigenschappen die je in deze functie zeker moet hebben zijn geduld en een forse portie inlevingsvermogen. Haupt: „Je moet de wensen van de klant al van hun lippen kunnen aflezen voordat ze die hebben geformuleerd. En wil de klant een speciaal zitje laten inbouwen voor de chihuahua van mevrouw, dan zal ik daar bloedserieus mee omgaan.”

Omdat het merk een lange traditie en geschiedenis kent, hoeft de Maybach-klant niet over de streep getrokken te worden. Men weet doorgaans precies wat men wil. Haupt: „Een klant had ons eerst vier jaar gevolgd. Hij zocht bijvoorbeeld precies uit hoe we reclame maken. Het merk moest precies bij zijn eigen uitstraling passen.”

Maar niet alleen de service is hier van het allerhoogste niveau, ook de kwaliteit van de materialen voor in- en exterieur zijn van de beste kwaliteit. Het Center of excellence is in feite omgebouwd tot een enorme, serene villa waarin de exclusieve Maybachs op ronddraaiende displays staan en waar de gastheer een discrete privésfeer creëert.

Tijdens de eerste kennismaking kan Haupt, onder het genot van gourmetkoffie of thee en de fijnste lekkernijen geserveerd op zilveren dienbladen, met behulp van een enorme flatscreen de auto’s en hun uitrustingsmogelijkheden demonstreren. Maar uiteindelijk gaat niets boven de eigen beleving en dus kan de klant alles ‘live’ zien, betasten en besnuffelen.

Daartoe draaien verborgen kasten uit de muren waarin monsters van alle materiaalsoorten, inclusief de zachte huiden van Zuid-Duitse stieren, opgeborgen zijn. Zij die hun grand nappa of nubuckvel uiteindelijk afstaan voor Maybach worden speciaal voor dit doeleinde gefokt. Deze stieren krijgen alleen de fijnste kruiden te eten, worden dagelijks gemasseerd voor een soepele huid en in de stallen weerklinkt klassieke muziek.

Per Maybach-exemplaar verlaten twaalf stieren dit walhalla om verwerkt te worden tot stoel- of dashboardbekleding. Daarnaast kan de klant het interieur laten voorzien van 24-karaats goud, het eigen familiewapen of initialen in de bekleding laten stikken of het dashboard laten bezetten met diamanten.

Ook de kleurkeuze voor het exterieur wordt met veel zorg omlijst. Met een druk op een knop kan het licht in de luxe woonkamer annex showroom worden veranderd in dat van Londen op een druilerige dag. Of het licht van Californië of Dubai in de zomer. Eén klant kocht een auto in de kleur van de favoriete lipstick van zijn vrouw.

Toch zijn er ook zaken die zelfs buiten het bereik van de rijksten liggen. Zelfs voor de Spaanse koning Juan Carlos, die eigenlijk een tweekleurige 62 S wilde, werd geen uitzondering gemaakt. Een andere klant wilde het hout van de honderdjarige eik van zijn eigen landgoed in het interieur laten verwerken. Ook die wens kon niet worden vervuld. Er was geen garantie dat de houtkwaliteit goed genoeg zou zijn. En: tijdens de lunches en diners geen kreeft en kaviaar in Stuttgart. De sterrenkok bereidt alleen Schwäbische specialiteiten.

De kopers waarderen dit alles zeer. Een paar dagen geleden schreef een klant in het gastenboek: „Maybach, Thanks for your patience, kindness, knowledge, joy and sympathy. Thanks for an exquisite machine.” Was getekend: Samuel L. Jackson.

    • Viola Robbemondt