Adoptie op afstand neemt toe

Bij diverse christelijke ontwikkelingsorganisaties is het aantal ‘adoptieouders op afstand’ in het afgelopen jaar spectaculair toegenomen. Dat meldde het Nederlands Dagblad vanochtend. Marketing director Jan Willem Vink van Compassion zegt desgevraagd dat de groei van zijn hulporganisatie te danken is aan „focussen op onze kerndoelgroep: christenen”.

Compassion, dat als slogan ‘bevrijdt kinderen van armoede in Jezus’ naam’ voert, zag het aantal sponsorouders in één jaar tijd met 32,7 procent toenemen. In juni 2005 noteerde de organisatie haar tienduizendste sponsorkind dat werd gekoppeld aan adoptieouders in Nederland. Gisteren maakte Compassion bekend dat de teller inmiddels op zestienduizend staat.

Bij Compassion dragen sponsorouders financieel bij aan een kind in een ontwikkelingsland. De organisatie schakelt kerken in om het geld bij de kinderen terecht te laten komen.

Ook andere christelijke organisaties die kinderen in ontwikkelingslanden aan Nederlandse sponsorouders koppelen, zagen het aantal aanmeldingen groeien. Woord en Daad, Dorcas, World Vision en Red een kind melden een groei, variërend van twintig tot honderd procent.

Jan Willem Vink van Compassion memoreert dat de „kindsponsoring” enige jaren in een dip heeft gezeten, „mede door de negatieve berichtgeving over Foster Parents Plan”. Die organisatie, het huidige Plan Nederland, kwam in het nieuws met fictieve kinderen aan wie het geld van sponsorouders ten goede zou komen.

De afgelopen jaren is Compassion „directer gaan werven”, aldus Vink. „We richten ons direct op christenen en we gebruiken artiesten als ambassadeur.” Onder meer een EO-band propageert het sponsoren van kinderen.