Tv-kijkers kiezen musical-ster

De BBC zocht de hoofdrolspeelster voor een musical via tv-audities. Dit jaar volgt Nederland, en ook elders veren producenten op: het programma-format zorgt voor kijkers én publiciteit.

Connie Fisher in de musical ‘The Sound of Music’ Foto AP ** FILE ** This is a Nov. 6, 2006 file photo of of Connie Fisher who plays Maria during a photocall for Andrew Lloyd Webber's musical, The Sound Of Music, at the London Palladium in central London. The show opened at the Palladium on Wednesday Nov. 15, 2006. (AP Photo/Joel Ryan/PA) ** UNITED KINGDOM OUT NO SALES NO ARCHIVE ** Associated Press

Vooraf lieten heel wat Britse theateracteurs zich misprijzend uit over het idee om een hoofdrolspeler voor een musical te zoeken via audities in een tv-show – alsof iedereen die op de televisie een aardige indruk maakt zomaar geschikt zou zijn om acht keer per week het middelpunt te vormen van een musical in het grote Palladium Theatre in Londen. Maar de BBC zette door en trok in september maar liefst zeven miljoen kijkers voor de finale van How do you solve a problem like Maria? En na de première van de nieuwe versie van The Sound of Music, in november, kenden ook de critici geen twijfel meer: Connie Fisher, de 24-jarige winnares, was een ster.

Het BBC-succes drong ook tot Nederland door, merkte Joop van den Ende Theaterproducties, de grootste musicalproducent van het land. „Alle omroepen hebben gebeld”, beaamt directeur Erwin van Lambaart. „En allemaal wilden ze óók zoiets doen”. Bij wijze van proef produceerde hij in november bij SBS6 een show waarin uit vijf kandidaten de hoofdrolspeler werd gekozen voor de Nederlandse versie van de Disney-musical Tarzan die vanaf het voorjaar wordt vertoond.

Dat ging echter niet volgens de regels: de kijkers konden weliswaar hun stem uitbrengen, maar Van den Ende en de zijnen hadden het laatste woord. Terwijl musicalmagnaat Andrew Lloyd Webber, producent van The Sound of Music, bij de BBC maar moest afwachten wie er werd gekozen. Tot zijn grote opluchting werd de race gewonnen door de kandidate van zijn voorkeur.

Maar nu durft Van Lambaart het echte werk aan. Dit jaar zendt de AVRO een auditieserie uit, die via de stemmen van de kijkers een hoofdrolspeelster moet opleveren voor een nieuwe Evita – een rol die in Nederland eerder werd gespeeld door Vera Mann, Pia Douwes, Doris Baaten en Janke Dekker. Nadrukkelijk is aangekondigd dat de vakjury ditmaal geen stemrecht krijgt, geheel volgens het Engelse model.

Inmiddels is duidelijk geworden dat RTL4 in gesprek is met het theaterbedrijf van producent en presentator Albert Verlinde om een soortgelijke serie te maken voor een nieuwe productie van de musical Fame. Bij voorbaat heeft de AVRO al laten weten dit plan te zullen dwarsbomen. De rechten op de programmaformule berusten immers bij de BBC, en de AVRO betaalt om een Nederlandse versie te mogen maken.

Bij de BBC zelf wordt aan een vervolg gewerkt, opnieuw in samenwerking met Andrew Lloyd Webber. Ditmaal gaat het om diens eigen debuutmusical Joseph and the Amazing Technicolour Dreamcoat uit 1968, die komend najaar in Londen een comeback maakt. De tv-serie wordt deze zomer uitgezonden. Eerder komt de Engelse commerciële zender ITV al met een eigen auditieserie die de hoofdrolspelers moet opleveren voor een nieuwe versie van Grease.

In Amerika is de succesformule – veel kijkers en veel publiciteit voor de theaterproductie – evenmin onopgemerkt gebleven. Ook daar is een vergelijkbaar project in de maak. Auditie doen zonder camera’s en zonder inbreng van het publiek begint bijna ouderwets te worden.

    • Henk van Gelder