Recordomzet voor supermarkten

Supermarkten in Nederland hebben in 2006 een recordomzet behaald van 27,2 miljard euro. Dat is 3,9 procent meer dan in het jaar ervoor, toen er voor 26,2 miljard werd gekocht in supermarkten. Dat heeft marktonderzoeksbureau GfK vandaag bekendgemaakt.

De omzetgroei betekent een trendbreuk. In 2005 en 2004 daalde de omzet van supermarkten nog. Het onderzoeksbureau stelt dat het omzetherstel is toe te schrijven aan een hogere besteding per winkelbezoek. In 2006 was de gemiddelde waarde van een kassabon 20,36 euro, 4,3 procent meer dan in 2005.

Het aantal gekochte artikelen per bezoek is gelijk gebleven, wat betekent dat de gemiddelde prijs per artikel is gestegen. Aan de ene kant zijn consumenten luxere artikelen zoals kant-en-klaarmaaltijden gaan kopen. Aan de andere kant passen supermarkten hun prijzen na een lange prijzenslag weer omhoog aan.

Het onderzoeksbureau stelt dat een einde is gekomen aan de prijzenoorlog tussen supermarkten. „Albert Heijn verlaagt de prijzen niet verder, en de andere supermarkten dus ook niet”, zegt Joop Holla, onderzoeker van GfK. Albert Heijn is marktleider met een marktaandeel van ongeveer 30 procent.

De onderzoekers verwachten dat de prijzen dit jaar verder zullen stijgen. De voor 2007 door GfK verwachte omzetgroei voor supermarkten is 3 procent.