Otapan bevat meer asbest dan geraamd

In het asbestschip Otapan zit bijna 77.000 kilo asbest. Een eerdere schatting becijferde dat 54.000 kilo van het kankerverwekkende isolatiemateriaal aan boord van het sloopschip is.

Dat staat in een brief die demissionair staatssecretaris Van Geel (Milieu, CDA) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Van Geel heeft afgelopen maanden een inventarisatie laten maken in het schip dat in de haven van Amsterdam ligt.

Het ministerie staat garant voor de kosten van saneren en transporteren van de Otapan. Die kosten lopen in de miljoenen. De Otapan is eigendom van de Turkse sloopwerf Simsekler, maar mocht afgelopen zomer Turkije niet in omdat er veel meer asbest in het schip zat dan de 1.000 kilo die vermeld stond op het exportdocument dat Van Geel had verstrekt.

De kosten kunnen oplopen omdat de 77.000 kilo asbest een netto hoeveelheid is. De totale hoeveelheid met asbest besmet materiaal is een paar honderd ton, zo bleek uit eerder onderzoek.

Hoe hoog de totale kosten precies zijn, schrijft Van Geel niet in zijn brief aan de Tweede Kamer. Eerder becijferde deze krant dat de kosten (heen en weer slepen naar Turkije, inventariseren en saneren) tot boven de vier miljoen euro zullen oplopen.

Het ministerie van VROM heeft eind vorig jaar de aanbesteding voor de asbestsanering van de Otapan geopend. Alleen bedrijven die aan de VROM-criteria voldoen mogen tot begin volgende week een prijsopgave doen. Hoeveel bedrijven zijn geselecteerd zijn, maakt het ministerie niet bekend.

Eén van de bedrijven die in de race is voor de opdracht, is Van Eijk uit Leiden. Dat bedrijf sloopt op dit moment in opdracht van VROM een andere oude tanker, de Sandrien. Dat gebeurt in de haven van Amsterdam. In de buurt van de kade van sloopbedrijf Van Eijk ligt, sinds de terugkeer uit Turkije, de Otapan.

Tweede Kamerlid Diederik Samsom (PvdA) zegt dat hij de staatssecretaris er aan gaat houden dat de kosten worden teruggevorderd bij de scheepseigenaar. „Dat is een principekwestie. We krijgen een probleem als eigenaren van sloopschepen zouden zien dat Nederland wel hun kosten betaalt.”