Oplage PCM-titels groeit met 7 procent

De totale oplage van de titels die worden uitgegeven door PCM is in het derde kwartaal van 2006 met 6,8 procent gegroeid ten opzichte van het derde kwartaal van 2005. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers van HOI, het instituut dat in Nederland de oplages van gedrukte media meet. De oplages van het AD, dat PCM samen met Wegener bezit, en De Telegraaf daalden met 10,3 en 3,9 procent. De gratis kranten Metro en Spits groeiden met 15,3 en 11,1 procent.

Traditionele PCM-titels als de Volkskrant en NRC Handelsblad hebben het nog steeds zwaar, met oplagedalingen van 3,4 en 5,2 procent. Trouw groeide met 0,7 procent, maar de stijging in oplagecijfers van het uitgeefconcern komt verder bijna geheel voor rekening van titels die in 2005 nog niet bestonden. De nieuwe ochtendkrant nrc.next had in het derde kwartaal van 2005 een totaal verspreide oplage van 65.113 exemplaren per dag. Volkskrant Banen, een gratis weekblad gericht op young professionals werd verspreid in een oplage van 92.956. Verder laat het aantal webabonnementen van NRC Handelsblad en de Volkskrant een stijging van tientallen procenten zien. In absolute getallen gaat het om enkele duizenden abonnees.

Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2006 daalde de oplage van nrc.next met ongeveer 10.000 exemplaren. Volgens een woordvoerder van PCM is dat geen reden tot zorg. „We hebben in het begin erg veel gedaan aan promotionele activiteiten. Die gratis verspreide exemplaren verdwijnen nu uit de cijfers. Het aantal abonnementen neemt nog steeds toe, dat is het belangrijkste.”