Nog geen spoor van Indonesisch vliegtuig

In Indonesië wordt nog steeds gezocht naar de Boeing 737 van de binnenlandse luchtvaartmaatschappij Adam Air met 102 mensen aan boord, die sinds Nieuwjaarsdag wordt vermist. Gisteren werd gemeld dat het toestel, van Surabaya op Java op weg naar Manado op Sulawesi (Celebes), was teruggevonden en dat er twaalf overlevenden waren. Maar later moesten de leiding van Adam Air en de Indonesische autoriteiten met schaamrood op de kaken toegeven dat dat bericht vals was. Ze boden daarvoor hun verontschuldiging aan. Familieleden en verwanten van de 96 passagiers, op vier Amerikanen na allen van Indonesische nationaliteit, hebben woedend gereageerd op de misleidende informatievoorziening.

De speurtocht met vliegtuigen en schepen concentreert zich nu op het ontoegankelijke berggebied langs de westkust van Sulawesi en op de zeestraat tussen dat eiland en Borneo. Ongeveer een uur voor de geplande landing in Manado ging afgelopen maandag het contact met het toestel verloren. Het bizarre van de berichtgeving van gisteren was dat op basis van getuigenissen van dorpsbewoners in het gebied in het westen van Sulawesi waar de Boeing zou zijn neergestort, tamelijk gedetailleerde informatie werd verspreid. Zo deelde een woordvoerder van Adam Air niet alleen mee dat er twaalf overlevenden waren, maar werd ook het gebied beschreven waar de wrakstukken lagen. Op de website van Adam Air staat nu dat dat niet klopt.

De (vermoedelijke) ramp met het zeventien jaar oude toestel van Adam Air heeft opnieuw de discussie doen oplaaien over de vliegveiligheid in Indonesië. In september 2005 vielen zeker 149 doden toen een Boeing 737 van Mandala Airlines vlak na het opstijgen neerstortte in het centrum van de stad Medan (op Sumatra). Mandala Airlines is een van de oudste particuliere luchtvaartmaatschappijen. De afgelopen jaren zijn er verschillende particuliere maatschappijen bijgekomen die tegen lage tarieven vliegen. Volgens waarnemers heeft de sterk toegenomen concurrentie geleid tot verwaarlozing van het onderhoud.

Ook Adam Air is zo’n nieuw bedrijf. Het begon ruim drie jaar geleden met zijn binnenlandse vluchten. Vorig jaar december moest een van zijn toestellen een noodlanding maken wegens navigatieproblemen.