Festival Pure Jazz kampt met flink tekort

Het driedaagse festival Pure Jazzfest, dat in augustus in Den Haag plaatsvond, kampt met een tekort van een paar ton op een begroting van een miljoen euro. Er is een aanzienlijke lijst met geldeisers.

Dit bevestigt mede-organisator en jazztrompettist Michael Varekamp van Stichting Thimf. Buitenlandse musici als het Brussels Jazz Orchestra en tal van Nederlandse jazzartiesten, geluidstechnici, impresariaten wachten nog op hun gage.

De gemeente Den Haag stelde in november een onderzoek in om de haalbaarheid van de door Stichting Thimf voorgestelde saneeraanpak en begroting van 2007 te toetsen. Jetta Klijnsma, wethouder van cultuur, maakt volgende week aan de raad bekend of de bevindingen van de financieel expert genoeg houvast bieden voor een tweede editie.

De gemeente kende in 2004 een grote subsidie toe aan het beste initiatief om het North Sea Jazz Festival te vervangen. Met zes ton voor drie edities mocht Pure Jazzfest een door jazzmusici bedacht programma brengen in zalen aan het Spuiplein. Het slechte weer was een behoorlijke spelbreker bij de eerste editie. Naast tal van logistieke problemen werd het grote buitenpodium op het Spuiplein gesloten. Uiteindelijk bezochten, ondanks nog haastig verlaagde toegangsprijzen, slechts 5.000 mensen het festival dat 20.000 bezoekers kon bergen.

De Amerikaanse trompettist Terence Blanchard, artist in residence van het festival, werd – op nadrukkelijk verzoek – vooraf betaald met sponsorgeld. Om de rest van de schuldeisers te betalen denkt de organisatie aan het nemen van een voorschot op de edities die ze nog steeds wil organiseren in 2007 en 2008. „Als jazzmusici wilden we een nieuw podium met een uniek karakter creëren”, zegt Varekamp. „Het is enorm pijnlijk dat het nu averechts uitpakt voor diezelfde doelgroep”.

Ondanks het uitbreken van betalingen heeft nog niemand van de musici en geen van de managementbureaus stappen ondernomen het verschuldigde geld op te eisen. „De marges op de gages zijn te klein om er advocaten op te zetten”, zegt Nathalie van Veenendaal van boekingsbureau Stroom. „Juist omdat het festival door musici is opgezet, hebben we destijds bijvoorbeeld een scherpe prijs afgesproken voor zangeres Izaline Calister op het hoofdpodium. In de jazz-scene werd dit nieuwe breed geprogrammeerde initiatief juichend ontvangen.”

De gedupeerden zijn kritisch, onder meer op de wat ,,cryptische marketingcampagne en idealistische werkwijze”. „Het was geen roekeloze begroting”, stelt organisator Varekamp. „We hebben evenwel de bereidwilligheid van bezoekers om een nieuw festival te bezoeken onderschat. Gezien het unieke karakter van het festival hadden we gerekend op 7.000 à 8.000 voor het weekend. Het kost blijkbaar tijd om een stevig festival neer te zetten.”