Jumbo betwist prijsvergelijking Consumentenbond

Supermarktketen Jumbo (94 winkels) protesteert tegen de prijsvergelijking die de Consumentenbond afgelopen week heeft gepubliceerd. Volgens de directie heeft de bond fouten gemaakt bij de berekening van het prijsniveau. Jumbo zou 4 procent goedkoper zijn dan de bond stelt en de voordeligste van Nederland.

Dat zegt commercieel directeur C. Cloosterman-Van Eerd van Jumbo. „De Consumentenbond heeft van enkele producten de verkeerde prijs genoteerd.” Jumbo heeft vorige week brieven naar de bond gestuurd met het verzoek de meting te herzien. De bond geeft geen reactie, omdat zijn bedrijfsjurist op vakantie is.

In de prijsvergelijking van 80 A-merkartikelen wint Nettorama (24 winkels). Directeur Jaap Bastmeijer is woedend over het verwijt van Jumbo. „Het zijn vuile leugenaars. De bond meet de prijzen op de juiste manier. Eindelijk gerechtigheid voor ons”, zegt directeur/eigenaar Jaap Bastmeijer.

Albert Heijn vindt dat de Consumentenbond „heel zorgvuldig” te werk gaat, aldus een woordvoerder. Zo worden de prijzen die medewerkers van de bond in winkels noteren, voor zijn publicatie voorgelegd aan supermarktbedrijven.

De Consumentenbond berekent de prijs van veelgekochte producten, zoals zeeppoeder, koffie en cola, en kiest daarmee voor voorspelbare artikelen. Veel supermarkten houden de prijs van die producten bewust laag. Daarom wisselt de bond bij dit halfjaarlijkse onderzoek ongeveer de helft van het pakket. Nettorama denkt dat Jumbo het nieuwe boodschappenmandje van de bond verkeerd heeft ingeschat.

Cloosterman-Van Eerd vindt de beschuldiging van Bastmeijer dat Jumbo de producten uit het boodschappenmandje van de bond heel goedkoop houdt „onzin”. Ze zegt dat klanten het aankoopbedrag altijd terugkrijgen als ze zien dat elders een product goedkoper is.

Gisteren maakte het Brabantse familiebedrijf Jumbo bekend dat de omzet vorig jaar met 20 procent is gestegen tot 972 miljoen euro. Dit was vooral te danken aan de 12 voormalige Konmar-winkels die werden overgenomen van Laurus. De autonome groei lag met 4 procent boven het branchegemiddelde. Het marktaandeel steeg van 3,5 tot 4,2 procent.

    • Frits Baltesen