Export van Chinese auto’s verdubbeld

De export van Chinese auto’s is in het afgelopen jaar verdubbeld. In 2006 werden 340.000 auto’s uitgevoerd. Een jaar eerder waren dat er nog 173.000.

Dat maakte het Chinese ministerie van Handel gisteren bekend. In 2004 voerde China nog 78.000 auto’s uit. De Chinese overheid heeft de auto-industrie gebombardeerd tot een van de speerpunten van de Chinese economie. In de komende tien jaar wil het land een export van auto’s en auto-onderdelen bereiken van 120 miljard dollar (90 miljard euro), oftewel 10 procent van de totale automarkt. Dat schrijft het Chinese persbureau Xinhua. In 2005 was de totale auto- en auto-onderdelenexport 10,9 miljard dollar waard. De waarde van de auto-export over 2006 heeft het Chinese ministerie van Handel niet bekendgemaakt.

Verreweg de meeste in China geproduceerde auto’s blijven in China zelf. Volgens Xinhua zouden in 2006 zo’n 7 miljoen auto’s zijn geproduceerd. Daarmee verstoot het land Duitsland van de derde plaats op de lijst van grootste automakers ter wereld. Om te zorgen dat Chinese autofabrikanten elkaar niet van de markt dringen, wil de Chinese overheid vanaf maart exportquota’s invoeren.

Van de auto’s die worden geëxporteerd, gaat het overgrote deel naar opkomende economieën zoals Latijns-Amerika en Rusland. De export naar de VS en West-Europa wil nog niet op gang komen. Een belangrijke reden is dat de veiligheid van de Chinese wagens niet voldoet aan de westerse normen. De Landwind terreinwagen bijvoorbeeld, die in 2005 voor het eerst in Nederland werd verkocht, faalde jammerlijk bij een crashtest.

Volgens een raming van het ministerie van Handel exporteerde China vorig jaar voor 963 miljard dollar (726 miljard euro) aan goederen, 27 procent meer dan in het jaar ervoor. De import bedroeg 795 miljard dollar (599 miljard euro), een toename van 20 procent.

Verder werd vanochtend bekend dat de Chinese belastingdienst vorig jaar 3.600 miljard yuan (347 miljard euro) heeft opgehaald. Dat is een toename van 22 procent ten opzichte van 2005. Dit komt door de groei van de Chinese economie en door een belastinghervorming, waardoor meer belasting wordt geheven op luxe producten.