OM wil trajectcontroles op gevaarlijke B-wegen

Het Openbaar Ministerie gaat komend jaar op veel meer gevaarlijke lokale en regionale wegen trajectcontroles houden. Tot nu toe gebeurt dat alleen op de Zeelandbrug. Na een proef met de inzet van digitale flitscamera’s is het aantal ongelukken fors afgenomen.

Volgens landelijk verkeersofficier Koos Spee is de proef in Zeeland zo succesvol dat deze methode ook elders in Nederland zal worden ingezet. De trajectcontrole is mogelijk geworden door het aan elkaar koppelen van digitale flitscamera’s.

In 2007 wil justitie op vijf tot tien plaatsen controles houden. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan lokale en regionale wegen waar veel ongelukken met dodelijke afloop gebeuren.

Naarmate meer flitspalen met een traditionele filmcamera door digitale camera’s worden vervangen, kan de methode op meer plaatsen worden ingezet. Het zal volgens Spee op termijn leiden tot een substantiële daling van het aantal verkeersdoden. Jaarlijks vallen in Nederland ongeveer 900 doden in het verkeer. Naar schatting 200 tot 300 doden vallen door snelheidsovertredingen.

Op een aantal snelwegen wordt gebruik gemaakt van trajectcontrole, onder meer bij Amsterdam en Rotterdam, waar een maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur geldt. Ook op stukken van de A4 bij Hoofddorp en de A12 bij Woerden wordt trajectcontrole gebruikt. Daarbij wordt een boete uitgedeeld als de gemiddelde snelheid zeven kilometer boven het aangegeven maximum uitkomt.