Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Opera-matinee is een triomf voor Westbroek

Concert: Puccini, La fanciulla del west door Radio Filh. Orkest/ Groot Omroepmannenkoor o.l.v. Edo de Waart. Gehoord: 9/12 Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 12.20 uur.

Van alle rollen die je als sopraan kunt zingen, staat de sigarenpaffende, revolverdragende en bijbellezende Minnie in Puccini’s westernopera La fanciulla del west (1910) hoog in de leukheids-top-tien. Zo naïef en popperig als Madama Butterfly is, zo mans is Minnie. Als uitbaatster van een bar voor goudzoekers bestaat haar leven uit whisky en avonturiers, maar op hun avances gaat ze nooit in. Daarom wordt Minnie wel ongeloofwaardigheid aangewreven, maar die indruk werd zaterdag in de Matinee totaal tenietgedaan door de levensechte invulling van sopraan Eva-Maria Westbroek.

Westbroek, eerder ook al zo onvergetelijk puur in de titelrol van Sjostakovitsj’ Lady Macbeth van Mtsensk bij De Nederlandse Opera, maakte van Minnie een vrouw uit één stuk: fideel en moederlijk tegen de kerels, kwetsbaar als een meisje bij haar geliefde Johnson.

De spaghettiwestern-karakeristieken van La fanciulla del west, met veel ruzie, poker en jaloezie in de saloon, een beetje moord en ook wat liefde, lijkt scènisch aantrekkelijk. Maar de flitsende opbouw van de plot maakt opvoering feitelijk lastig. De meeslependheid van de andere grote Puccini-opera’s – La bohème, Madama Butterfly, Turandot, Tosca – bezit La fanciulla ook niet, ook al noemde Puccini het werk zelf een van zijn krachtigste opera’s en zijn de vernieuwende elementen onmiskenbaar.

Voor Edo de Waart en het vlammend spelende Radio Filharmonisch Orkest schuilde hoorbaar daarin de aantrekkingskracht van de opera. Objectief zijn de toch duidelijk als couleur locale bedoelde oosterse exotismen in de partituur totaal desoriënterend, maar wat maakt het uit? Als de windmachine snort en de violen huilen of huppelen, leef je vanzelf mee met Minnie en haar cowboys.

In de zestien mannelijke bijrollen viel Hugh Smith op als een krachtige, soms wel erg heroïsche bandiet/minnaar Johnson en Stephan Kuchelius als degelijke, fiere sheriff. Maar als geheel vormde de lange rij roezemoezende barboys toch vooral het decor voor de triomf van Eva-Maria Westbroek, die met haar zaalvullende vocale présence een estafette van kippenvelmomenten realiseerde en – ook gemeten naar de decibelsterkte van haar ovaties – Nelly Miricioiu naar de kroon begint te steken als koningin van de Matinee.

Westbroek zingt Minnie gelukkig snel weer. In september 2008 geeft ze de rol ook scènisch gestalte in het Londense Royal Opera House Covent Garden, dan onder leiding van Antonio Pappano.