Italië doet 30 procent Alitalia in de verkoop

De Italiaanse staat gaat minstens 30,1 procent van luchtvaartmaatschappij Alitalia verkopen. Meteen na de bekendmaking gisteren steeg het aandeel op de beurs met 6,3 procent.

De verkoop volgt op de aankondiging van premier Romano Prodi half oktober dat hij binnen drie maanden een reddingsplan voor Alitalia zou presenteren. „De situatie is totaal niet onder controle en ik zie geen valschermen”, zei hij toen. Alitalia lijdt al jaren verlies, de eerste negen maanden van dit jaar nog 275 miljoen euro. De exacte voorwaarden waaronder de verkoop zal geschieden zijn nog niet bekend. Wel presenteerde minister van Financiën Tommaso Padoa-Schioppa gisteren al een aantal richtlijnen.

Zo zal de partij die de 30,1 procent koopt verplicht zijn om een bod te doen op alle aandelen van Alitalia. Volgens de Italiaanse wet moet elke aandeelhouder die meer dan 30 procent van een beursgenoteerd bedrijf bezit zo’n bod doen. Door 30,1 procent te koop aan te bieden wil de regering een dergelijk bod afdwingen. Wie interesse heeft, zal dus bereid moeten zijn om heel Alitalia te kopen, wat gezien de huidige beurskoers neerkomt op 1,4 miljard euro.

Andere voorwaarde is het garanderen van de werkgelegenheid van de in totaal 20.000 werknemers. Ook de dekking van het nationale territorium met voldoende vluchten wordt geëist. De meest opzienbarende conditie die Padoa-Schioppa presenteerde is dat de koper de „italianiteit” van de luchtvaartmaatschappij moet garanderen. Wat dat precies inhoudt is onduidelijk. Maar in ieder geval zouden de naam en het logo van Alitalia moeten voortbestaan.

Binnen Italië hebben politici van divers pluimage zich uitgesproken voor een overname door een Italiaanse groep van industriëlen. In de Italiaanse pers circuleert als mogelijke koper onder meer Carlo Toto, eigenaar van vliegmaatschappij Air One. Meest waarschijnlijke buitenlandse gegadigden zijn Air France-KLM en enkele Aziatische luchtvaartmaatschappijen. Air France-KLM heeft zich eerdere terughoudend opgesteld, wegens de penibele financiële situatie bij Alitalia, de inefficiënte wijze waarop het bedrijf wordt gerund en de macht van de vakbonden die het personeel met regelmaat oproepen tot staken.

Breaking views: pagina 17