Turnerprijs naar schilderes Tomma Abts

Abts gisteren in de Tate Britain naast een van haar werken Foto AP German born artist Tomma Abts poses with one of her canvas paintings after winning the Turner Prize 2006, at the Tate Britain gallery in London, Monday Dec. 4, 2006. The abstract painter Abts was awarded Britain's most high-profile, and controversial, arts award on Monday, being nominated for her "intimate and compelling canvases", which "build on and enrich the language of abstract painting", according to the competition organisers. (AP Photo/Matt Dunham)
Abts gisteren in de Tate Britain naast een van haar werken Foto AP German born artist Tomma Abts poses with one of her canvas paintings after winning the Turner Prize 2006, at the Tate Britain gallery in London, Monday Dec. 4, 2006. The abstract painter Abts was awarded Britain's most high-profile, and controversial, arts award on Monday, being nominated for her "intimate and compelling canvases", which "build on and enrich the language of abstract painting", according to the competition organisers. (AP Photo/Matt Dunham) Associated Press

De Duitse schilderes Tomma Abts heeft gisteren de Turnerprijs gewonnen, de belangrijkste prijs voor hedendaagse kunst in Groot-Brittannië. Voor het eerst in acht jaar kende de jury de prijs aan een schilder toe.

De 38-jarige Abts, die al twaalf jaar in Groot-Brittannië woont en werkt, legt zich toe op abstracte schilderijen, die onveranderlijk 48 bij 38 centimeter meten. Haar doeken zijn sober, in vlakke tinten met geometrische voorstellingen, waarvan de symmetrie af en toe abrupt wordt doorbroken. Ze doen soms denken aan de beelden van een defecte caleidoscoop.

De jury omschreef Abts schilderijen als „meeslepende beelden die hun complexiteit pas na verloop van tijd prijsgeven”. Als ze begint te werken, heeft Abts naar eigen zeggen geen idee waar ze zal uitkomen. Dikwijls verft ze voorstellingen in lagen over elkaar heen. Ze spreekt daarom van „een concentraat” van schilderijen.

De kunstcritici van de grote Britse kranten waren vanmorgen bijna unaniem van mening dat Abts, die de prijs ter waarde van 25.000 pond gisteren uit handen van Yoko Ono ontving, een waardige winnares is. „Over een paar jaar zal elk nieuw filosofie- of psychologieboek een Tomma Abts op het omslag hebben”, voorspelde Tom Lubbock in The Independent.

Tegelijkertijd betogen sommigen echter dat de oogst onder jonge Britse moderne kunstenaars dit jaar nogal tegenviel. Rachel Campbell Johnston van de The Times noemde de shortlist voor de Turnerprijs van dit jaar „niet inspirerend”. Ook het werk van Abts doet volgens deze critica geen vonk overspringen op het publiek. In de zaal met haar werk in de Tate Britain was het bij een bezoek in oktober inderdaad opmerkelijk leeg.

De jury verkoos de schilderijen van Abts uiteindelijk boven de productie van Phil Collins, die mensen aan het woord liet wier leven door reality-tv in het ongerede was geraakt. Ook de ruwe sculpturen van Rebecca Warren en de politiek getinte stellages van Mark Titchner werden te licht bevonden voor de prijs.

De Turnerprijs, die in het verleden dikwijls het middelpunt vormde van hartstochtelijke discussies over de kwaliteit van genomineerde kunstenaars en hun werk, deed dit jaar weinig stof opwaaien. Er ontstond alleen enig rumoer, toen jurylid Lynn Barber in het zondagsblad The Observer een boekje opendeed over de werken die ze had moeten bekijken, volgens haar dikwijls van erbarmelijke kwaliteit.