Randstad Uitzendburohó

Wie kent de muziek van Randstad en Nescafé?

Allebei deuntjes van Ilja Gort, de man met de alpino.

Wijnmarketing begint met een alpino, schreef vinoloog Cuno van ’t Hoff pas in nrc.next. Als voorbeeld diende Ilja Gort (55), de Nederlandse wijnboer met eeuwige alpino en asymmetrische hangsnor, maker van de Albert-Heijnbestseller La Tulipe. Gorts hoofd-met-pet staat ook op de fles: zes keer als je de kurk meetelt.

Gorts marketing verraadt een minder bekende kant van zijn carrière: Gort de reclamecomponist. „Tien jaar geleden vulde ik complete sterblokken”, vertelt hij thuis in Amersfoort waar hij blootshoofd ontvangt. Randstad Uitzendburohó, de Nescafé-accordeon (ta ti ta ti, ta da da) en Duo Penotti, twee kleuren in een potti – allemaal deuntjes van Gort.

Voor hij vijf jaar geleden alles verkocht om zich aan druiven te wijden, had Gort zes opnamestudio’s waaronder één in zijn toenmalige woonboerderij in Maartensdijk. „Er was een tijd dat er een verlengde Mercedes met zes Japanners knerpend het grintpad opreed voor the man die hun saké ging verkopen. Gratis tip: grijp nooit naar oriëntaalse panfluiten als je voor Japanners werkt. Het kan ze niet Westers genoeg zijn.”

Nu neemt Gort alleen nog ‘leuke’ opdrachten aan. Toyota Nederland vroeg hem vorig jaar een remake te maken van het refrein van Simply the best. Gort zag het al helemaal zitten met Tina in de studio. „Dat kon niet. Maar mevrouw Turner kon wel thuis in Zwitserland een tape inzingen. Of we even een miljoen dollar wilden overmaken. Dat ging het budget weer net te boven.”

Aan de talloze versies van de tune van Randstad verdient Gort nu niets meer. Met Nescafé daarentegen heeft hij doorlopende afspraken. „Vier cent per keer dat het muziekje wordt gebruikt. Wereldwijd. Dat betekent dat ik op dít moment weer vier cent verdien. Toch een prettig idee.”

Herhaling, daarin schuilt de kracht van reclame, volgens Gort. „Je moet een product maken en er vervolgens zo hard op timmeren dat iedereen het hoort. Dat heb ik geleerd als drummer bij After Tea (Delftse afsplitsing van de jaren zestig-band Tee Set, red.). Ik stond bekend als de hardste drummer van Nederland.”

Soms kun je de trom ook iets te flink beroeren. Toen Gort vorig jaar in een interview tekeer ging over de nieuwe wijnlanden viel de halve wijnwereld over hem heen. Hoe het wel moet, beschrijft Gort in zijn nieuwste boek Overleven als Gort in Frankrijk. Op de cover staat ‘wijnboerenroman’ zodat het niet tussen de „suffe kookboeken” verdwijnt. Onder een foto van Gort met alpino.

Lees en reageer op de weblog van Ilja Gort: www.tulipe.nl of 00682 naar 7585.

Rectificatie / Gerectificeerd

In het artikel Randstad Uitzendburohó (30 november, pagina 31) wordt Ilja Gort genoemd als maker van het reclamedeuntje voor uitzendorganisatie Randstad. De oorspronkelijke componist is Rogier van Otterloo. Gort maakte een van de vele versies.