Frankrijk

Rouault-Matisse De Franse schilders Georges Rouault (1871-1958) en Henri Matisse (1869-1954) ontmoetten elkaar in de École des beaux-arts van Parijs en bleven hun hele leven bevriend. Gustave Moreau, hun gezamenlijke leraar zei van Matisse “U gaat de schilderkunst vereenvoudigen”; bij Rouault zag hij “een ernstige en sobere, soms expressionistische kunst met een religieuze tendens”. Dit zijn de twee stijlen die aan de hand van 130 doeken, gouaches en gravures uit 1905-1917 met elkaar geconfronteerd worden. Aan de ene kant licht, charme en tweedimensionaliteit, aan de andere duisternis en intimiteit. Maar beide zijn aangetrokken door de gestalte. De meest interessante confrontatie is zonder twijfel Le Cirque: Rouault beeldt de ordening uit en Matisse de emotie.

Rouault, Matisse, correspondances t/m 11 febr in het Musée d’art moderne de la Ville de Paris, dag beh ma 10-18u, wo-22u, www.mam.paris.fr

Musical In 1931 arriveerde in Parijs een gezelschap van zwarte Amerikaanse jazzmusici en dansers die de muzikale en culturele wereld van een nog uitgesproken koloniaal Frankrijk in heftige beroering bracht met hun show Revue Nègre. De Amerikaanse, sinds 1937 Franse zangeres en danseres Joséphine Baker (1906-1975) was de parel van het spektakel. Ze verwekte sensatie met haar minimalistische bananenceintuur. De musical A la recherche de Joséphine Baker, New Orleans forever van Jérôme Savary, brengt hulde aan deze ‘grande dame’. De muziek van Louis Armstrong, Duke Ellington, Bill Wyman begeleidt het voortreffelijke gezelschap.

T/m 14 jan in de Opéra-Comique, Parijs 0033-142444540, www.opera-comique.com

En verder in Parijs: Orangerie 1934 : les peintres de la réalité t/m 5 mrt in de Orangerie, jardin des Tuileries, www.musee-orangerie.fr; Battuta, een paardenspektakel t/m 25 febr in het Théâtre Zingaro, fort d’Aubervillers (93) 0033-141573219.