Vele mooie plannen voor kwaliteitstelevisie

Harry de Winter wil een kwaliteitszender opzetten.

Inmiddels zijn er meer mensen met eenzelfde idee.

Ondernemer Harry de Winter had grootse visioenen toen hij een jaar geleden bekendmaakte na te denken over de oprichting van een nieuwe omroep. Zijn TV Oase moest een commerciële tv-zender worden die kwalitatief hoogstaande programma’s ging uitzenden. Het beoogde budget bedroeg 150 miljoen euro voor de eerste drie jaar. Veertig procent van de programma’s zou in eigen huis worden gemaakt, de rest zou worden aangekocht in het buitenland. De beslissing over de lancering wilde De Winter nemen in april 2006.

Die deadline is niet gehaald, mede omdat uitgeefconcern PCM – eigenaar van onder andere de Volkskrant en nrc.next en een potentiële partner van TV Oase – het besluit over deelname in de omroep alsmaar uitstelde. Een woordvoerder van het concern zegt desgevraagd dat er nog voor het eind van dit jaar een beslissing zal worden genomen. De Winter wil momenteel geen commentaar geven.

De Winter, die faam en rijkdom verwierf als producent van Lingo, heeft de afgelopen maanden echter niet stilgezeten. Hij trok regisseur Bert van der Veer aan om de inhoudelijke invulling van het station mede vorm te geven.

TV Oase is niet langer de enige zender die mikt op een hoger opgeleid kijkerspubliek. De publieke omroep lanceerde, met medewerking van NRC Handelsblad, het digitale kanaal Cultura. De cultuurprogramma’s die worden uitgezonden zijn merendeels afkomstig uit de archieven. Dagelijks is er een redacteur van NRC Handelsblad te zien als expert in het Cultura Journaal.

Kees van Twist (directeur van het Groninger Museum) en Ad ’s Gravesande (voorzitter van Kunsten ’92) zoeken het met hun Omroep C, in tegenstelling tot De Winter, binnen het publieke bestel. Ze maakten de oprichting van hun omroep in september bekend. „De tendens tot marginalisering van kunst en cultuur op radio en televisie moet worden gestopt”, zo stelden ze. Omroep C heeft inmiddels zo’n tienduizend leden. Om tot het bestel te kunnen toetreden zijn er vijftigduizend nodig. Het Prins Bernhard Cultuurfonds doneerde begin deze maand 70.000 euro aan Omroep C. Volgens het fonds vormt C een wezenlijke aanvulling op het bestaande aanbod.

Als alle plannen doorgang vinden, kon 2007 wel eens een heel mooi jaar worden voor de liefhebber van high brow televisie.

Bart Funnekotter

Bekijk de programma’s van Cultura op cultura.nps.nl of 11286 naar 7585. Meer over Omroep C op www.omroepc.nl of 62871 naar 7585.