Bono speelt pub-quiz

U2 staat weer op nummer één van de hitparade, maar nu, voor het eerst, met het lied van iemand anders. The Saints Are Coming To Town werd in 1978 geschreven door Richard Jobson, toen zanger van de Schotse punkgroep The Skids. U2 zingt het nummer samen met Green Day, in een opwindend stompende rockversie. Hiermee zamelen de twee groepen geld in voor de stad New Orleans, die nog steeds niet over de gevolgen van de orkaan ‘Katrina’ heen is. De tekst van Jobsons lied is niet zo toepasselijk, want het gaat over een vader die het leven liet als soldaat in Noord-Ierland. Maar U2’s The Edge koos het nummer om het hoopgevende refrein The saints are coming to town, met als bonus dat het rugby-team van New Orleans ook The Saints heet.

Terwijl U2 met dit punknummer naar het verleden verwijst, zorgt haar platenmaatschappij Universal dat U2 ook in de toekomst gebeiteld zit. Per december maakt U2 haar entree in het Habbo Hotel, het Finse 3D-internetspel dat wereldwijd door tieners gespeeld wordt. In de Habbo-wereld kun je je eigen ruimtes inrichten, spelletjes doen, zelf personages maken. En straks dus ook: popsterren tegenkomen. Als cartoonpoppetjes zullen Bono, Larry Mullen, Adam Clayton en The Edge door het Hotel lopen en een pub-quiz spelen met bezoekers. En er zijn meer muzikanten: Lily Allen, The Gorillaz (lekker makkelijk, die waren al 3d), punkgroep McFly en r&b-zangeres Jamelia, in haar eigen nail-salon.

Net als bij MySpace en YouTube heeft het Habbo Hotel bezoekersaantallen die het bevattingsvermogen te boven gaan. Want ook dit internetplatform noemt zichzelf ‘Een van de grootste internetcommunities’. Waren het nu 6 of 60 miljoen dagelijkse spelers? Nou ja, in ieder geval veel - meer dan je met een ouderwetse reclamecampagne zou bereiken.

En dat is precies de reden dat Universal haar artiesten in Habbo onderbrengt. Universal, de grootste platenmaatschappij ter wereld, zoekt nieuwe manieren om de jeugd te bereiken. Deze eigenwijze maar kapitaalkrachtige doelgroep heeft zich de laatste tijd van de reguliere media afgekeerd. Wie koopt er nog wel eens een muziektijdschrift; wie kijkt er nog clips op clipzenders? Van die paar verstokte aanhangers moeten de verkoopafdelingen het niet hebben. Voor hun grootste band willen ze ook het grootste publiek, en dat lijkt nu in één klap binnen handbereik – in het Habbo-Hotel. Na MySpace en YouTube wordt Habbo dé nieuwe manier om tieners te bereiken.

Of de veertigers van U2 zichzelf graag in cartoonversie terugzien is een ander verhaal.

In deze rubriek schrijven poprecensenten over trends in de muziek