Toneelterroristen populair

Vorig seizoen zijn er elf toneelstukken over terroristen in première gegaan en acht voorstellingen over integratie en inburgering. Vijftien toneelstukken gingen over de problemen van het moderne ouderschap. Veertien toneelstukken waren gebaseerd op een bekende film.

Dat blijkt uit de cijfers van het Nederlands Theaterjaarboek 2005-2006, die de trends in theaterland onderzocht. Het jaarboek constateert dat politiek geëngageerd theater enorm in de mode is. De relatie tussen idealisme en geweld werd niet alleen verbeeld met stukken over aanslagen van radicale moslims, als in Houellebeqs Platform en Volkert van der G. en Mohammed B., maar ook met aanslagen uit het verleden: van 19de-eeuwse Russische anarchisten (De Rechtvaardigen), de Baader-Meinhoffgroep (Bloedbad) en een Franse anarchist die de chronometer van Greenwich wilde opblazen (Tirannie van de tijd).In het altijd rijke aanbod aan toneel over het gezinsleven, zag het jaarboek een verschuiving van moeders, troonopvolging, vadermoord en incest naar hedendaagse problemen met opvoeding.

De rage films op toneel te brengen is al enkele jaren oud. Het jaarboek heeft vals gespeeld door ook toneelbewerkingen op te nemen van boekverfilmingen (Dood in Venetië, One flew over the Cuckoo’s Nest) of verfilmde toneelstukken (Amadeus, Tape).

Het seizoen ‘05/‘06 telde 1449 premières, inclusief dans en opera – 15 procent minder dan in het seizoen ervoor. Vooral het aantal toneelstukken daalde, van 787 naar 590, wat de discussie over overaanbod in het theater nuanceert. De meest gespeelde toneelschrijver is al jarenlang William Shakespeare (22 opvoeringen), met dit jaar op de tweede plaats Bertolt Brecht en Don Duyns (7). Tsjechov, doorgaans tweede, kwam dit keer in de top 10 niet voor.