Tomtoms route moet veiliger

Vrachtwagens die over de dijk denderen en het dorp trillend achter zich laten. Dankzij autonavigatiesystemen zoals die van Tomtom is dat dagelijkse praktijk.

En dat moet anders, vinden verschillende overheidsinstanties. Rijkswaterstaat bevestigt hierover in gesprek te zijn met Tomtom. Uitgangspunt is dat de routes die de navigatiesystemen van het bedrijf aanraden, veiliger zouden moeten zijn.

Nu is het zo dat de navigatiesystemen vaak adviseren een provinciale weg te nemen in plaats van de snelweg, omdat dat korter of sneller is. Maar een woordvoerder van Rijkswaterstaat legt uit dat op provinciale wegen meer ongelukken gebeuren dan op de snelweg. Dat komt doordat er meer gelijkvloerse kruisingen zijn, doordat de snelheidsverschillen groter zijn en doordat tweebaanswegen vaak geen scheiding hebben in het midden.

Volgens de woordvoerder is Tomtom bereid met de veiligheidskwestie rekening te houden. Rijkswaterstaat gaat ook in gesprek met andere fabrikanten. Zo’n 10 procent van de Nederlandse automobilisten heeft inmiddels een navigatiesysteem van bijvoorbeeld Tomtom, Route 66 of LG.