Eurotunnel voorlopig weer gered

Het noodlijdende Eurotunnel kan voorlopig doorgaan met het exploiteren van de tunnel onder het Kanaal tussen Frankrijk en Groot-Brittannië. Gisteren stemden 28 schuldeisers in met een reddingsplan van directeur Jacques Gounon, dat de schuldenlast terugbrengt van 9,1 miljard euro naar 4,16 miljard euro. Zonder deze ruime halvering van de schuldenlast zou het bedrijf op 1 januari failliet gaan. Dan verloopt de periode die de Franse rechter Eurotunnel had gegeven om met zijn schuldeisers tot een overeenkomst te komen.

Al sinds de opening in 1994 verkeert de Kanaaltunnel in de financiële problemen. De scherpe concurrentie met andere vervoersmogelijkheden stelden het bedrijf nooit in staat over de aanlegkosten van 14 miljard euro heen te komen. Sinds 1997 mislukte een serie reddingsplannen.

Nu hebben de schuldeisers toch ingestemd met het meeste recente plan, dat Eurotunnel een waarde geeft die vijf keer hoger ligt dan de 1,3 miljard die het bedrijf nog waard zou zijn na een faillissement op 1 januari. Voor de schuldreductie liggen twee financieringenplannen klaar, een van Goldman Sachs in samenwerking met Deutsche Bank en een van Citigroup. De schuldeisers krijgen een aandeel van 87 procent in de nieuwe constructie.

Van de 53 schuldeisers stemden er 28 in met het plan, die samen goed zijn voor circa 70 procent van de schuldwaarde. De obligatiehouders (goed voor 2,8 miljard, zo’n 30 procent van de schuld) moeten in december nog instemmen.