Turkse kijker krijgt eigen gids

Veel Turken kijken met een satellietschotel naar zenders uit hun land van herkomst. Vijfendertig van de honderd zenders komen in de nieuwe gids Tüm TV.

Nederlandse Turken kijken het liefst naar Turkse televisie. „En dat zal zo blijven”, zegt Hakan Korkmaz, een van de initiatiefnemers van de Turkstalige televisiegids Tüm TV, „of er in Nederland nu wel of geen televisiegids voor Turkse zenders op de markt komt.”

Turken kijken in vergelijking met andere minderheidsgroepen in Nederland het meest naar de zogeheten eigentalige zenders. Negentig procent van hen zapt regelmatig naar Turkse televisie, zo bleek uit een onderzoek van Mira Media, een organisatie voor multiculturele media. Van de Marokkaanse kijkers in Nederland zapt 70 procent regelmatig naar Marokkaanse zenders.

De broers Hakan en Volkan Korkmaz, beiden werkzaam in de reclame, geloofden eind jaren negentig al dat een televisiegids voor Turkse zenders wel eens een gat in de markt zou kunnen zijn. Sinds die tijd is het aantal Turkse zenders gegroeid tot ongeveer honderd. De broers Korkmaz vonden een partner met ervaring met het produceren van tijdschriften, Ron van der Heiden, en vestigden zich in september met hun bedrijf Tüm Media op het Mediapark in Hilversum. In februari moet het eerste exemplaar van hun gids in Nederland, Oostenrijk, Duitsland en België uitkomen.

„In potentie kunnen we zo’n miljoen Turkse gezinnen in deze landen bereiken”, vertelt Volkan Korkmaz. „We beginnen met een oplage van 300.000. Je kunt je op de gids abonneren, maar hij zal ook te koop zijn in de supermarkt in buurten waar veel Turken wonen.”

Turken kijken ongeveer de helft van de tijd naar Turkse programma’s, en verdelen de andere helft over Nederlandse en Engelse, Duitse of Vlaamse programma’s. Van de Nederlandse zenders zijn SBS6, Veronica en RTL het meest populair bij de Turken. Publieke zenders komen in hun top vijf van best bekeken Nederlandse zenders niet voor. Ook leest 52 procent van de Turken tijdschriften in hun eigen taal, constateerde de Publieke Omroep. Dat is veel: 18 procent van de Marokkanen leest Marokkaanse tijdschriften.

Zal een Turkse gids er niet voor zorgen dat Turken nog minder naar Nederlandse programma’s kijken? Hakan Korkmaz: „Die kritiek, dat een eigen gids slecht zou zijn voor de integratie, horen we vaak. Maar Tüm TV kondigt ook Nederlandse en Duitse programma’s aan. Met een tv- gids, een fenomeen dat Turken alleen uit het Westen kennen, gaan ze vooral gerichter televisie kijken.” Uit onderzoek van Mira Media blijkt dat jongere generaties allochtonen meer naar dezelfde programma’s kijken dan autochtonen. Oudere generaties blijven wegens taalachterstand wel gebruik maken van eigentalige media.

In Tüm TV, te vertalen als ‘alle tv’, staat het leven van de Turk in het Westen centraal. Behalve een gids, is het ook een lifestyle-blad, met rubrieken over gezondheid, verzekeringen en het gezinsleven. Volkan: „Wij richten ons op het gemiddelde gezin: ouders tussen de 40 en 50 jaar, met kinderen tussen de 10 en 20 jaar. De vrouw is het belangrijkst: zij kijkt het meeste televisie. We zijn eigenlijk een soort Tros Kompas of Avrobode, maar zonder politieke tintjes.”

Het is de eerste keer dat Turkse televisieprogramma’s in één gids bij elkaar worden gebracht. De broers Korkmaz maakten een selectie van 35 Turkse zenders en van een aantal Nederlands- en Duitstalige zenders. In hun selectie zijn ook regionale zenders uit Ankara, Konya en de Egeïsche kuststrook opgenomen. Opmerkelijk, want die zijn in Turkije helemaal niet populair. Volkan: „Dat zijn de gebieden waar Turkse migranten vandaan komen. Die worden hier heel goed bekeken.”

Bekijk de eerste editie van televisiegids Tüm TV online op www.tummedia.eu/nl.