Winnaar Muziekprijs Lisa Ferschtman raakt de ziel

Concert: 25 jaar Nederlandse Muziekprijs: Liza Ferschtman, Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Ludovic Morlot. Werken van Keuris, Sibelius en Tsjaikofski. De Doelen Rotterdam. Herhaling: zondag 26/11 De Doelen, Rotterdam.

Na afloop van haar fonkelende vertolking van het Vioolconcert van Sibelius, kreeg violiste Liza Ferschtman (27) vrijdagavond in de Rotterdamse Doelen uit handen van minister Maria van der Hoeven de Nederlandse Muziekprijs uitgereikt, de hoogste muziekonderscheiding in ons land, die uitzonderlijke jonge talenten in staat stelt gedurende twee jaar een intensief studietraject in binnen- en buitenland af te leggen. Van der Hoeven karakteriseerde Ferschtman als „een typisch Nederlands meisje, behalve dan dat er Russisch bloed door haar aderen stroomt”. Terecht prees ze het vermogen van Ferschtman om een volstrekt eigen geluid te laten horen, en haar gave om mensen in de ziel te raken.

In haar reactie bedankte Ferschtman in de eerste plaats haar ouders, de cellist Dmitri Ferschtman en de pianiste Mila Baslawskaja: „Zonder hen zou ik niet de muzikale persoonlijkheid zijn die ik kennelijk ben geworden. Zij hebben mij geleerd met eerbied, respect en vooral liefde muziek te maken.” Over de Muziekprijs zei de violiste: „Deze prijs heeft me het vertrouwen gegeven om mijn vleugels uit te slaan, verder te dromen en meer te durven willen.”

Na Theodora Geraets en Janine Jansen is Ferschtman de derde violist die de Nederlandse Muziekprijs in ontvangst mocht nemen. Uit haar vertolking van Sibelius bleek dat ze inmiddels inderdaad het zelfvertrouwen heeft opgebouwd om muzikaal haar vleugels uit te kunnen slaan. Ze ontlokte donkerrode klanken aan haar nieuwe Guarnerius del Gesu, en speelde Sibelius met passie, gloedvol en romantisch, maar ook ingetogen en recht uit haar hart.

Af en toe richtte ze haar concentratie zo op de volheid en schoonheid van haar klank dat ze de muzikale puls en langere lijnen een beetje uit het oog verloor. Dirigent Ludovic Morlot was niet echt een inspiratiebron, want hij deed met het uitstekend begeleidende Rotterdams Philharmonisch Orkest niet anders dan Ferschtman volgen.

Violist Yehudi Menuhin heeft eens gezegd: „Om grote muziek te kunnen spelen, moet je je ogen gericht houden op een verre ster.” Ferschtman begrijpt dat van nature. Haar prachtige en waarachtige muzikaliteit zal in de toekomst alleen nog maar hoger en verder reiken.