Meer verkoop aan de Sint dankzij Lego

Speelgoedwinkels in Nederland verwachten voor het eerst sinds 2001 fors meer speelgoed te verkopen aan Sinterklaas. Na jaren van gelijkblijvende omzet denken de grote winkelketens dat de verkoop van speelgoed tot 6 december toeneemt met 10 à 20 procent.

„Je merkt sterk dat consumenten weer meer te besteden hebben”, vindt directeur R. Cornelissens van Intertoys, met 260 filialen verreweg de grootste speelgoedwinkelketen in Nederland. „We boeken tot nu toe 10 à 20 procent meer omzetgroei.” Hij heeft ook ongeveer 15 procent meer ingekocht dan de afgelopen jaren.

Toys ‘R Us en Vroom & Dreesmann hebben tot nu toe ook ongeveer 15 procent meer verkocht. Ze denken dat ze die stijging tot 6 december vasthouden. De winkelketens zien dat het gemiddelde aankoopbedrag hoger ligt dan vorig jaar. Bovendien komen er in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar meer klanten.

Volgens de winkelketens is de belangrijkste trend dit jaar de fors gestegen belangstelling voor constructiespeelgoed, zoals Meccano, K’nex en Lego. Vooral Lego is populair. De winkels zeggen tientallen procenten meer Lego te verkopen dan vorig jaar. Enkele ketens vrezen dat bepaalde Lego-producten voortijdig zullen zijn uitverkocht. Cornelissens van Intertoys meent dat Lego weer in trek is, omdat deze fabrikant weer gewoon constructiespeelgoed maakt. Tussen 2000 en 2005 richtte het concern zich volgens hem veel op fabricage van kantenklare poppetjes en materiaal van bekende figuren, zoals Disney en Powerrangers.

De trend voor spelletjes en puzzels, die twee jaar geleden inzette, gaat versterkt door. Speelgoedlaptops verkopen ook veel beter. Op deze apparaten kunnen kinderen een beperkt aantal woord- en rekenspelletjes doen. Ze zijn er van onder meer de populaire figuren als Nijntje en Dora en kosten 35 tot 80 euro. Minder populair zijn de traditionele poppen van textiel, merkt Cornelissens.