Weekboek 47

Wijnbijbels voeren weboorlog om leesdrinker

Podium-uitgever Joost Nijsen en uitgever Crescens Akkermans van Het Spectrum liggen in de clinch. Podium is de uitgever van de Supermarktwijngids van Nicolaas Klei. Het Spectrum geeft de Wijnalmanak uit van Hubrecht Duijker en Harold Hamersma. Nijsens grief is dat Spectrum het domein www.supermarktwijngids.nl bezit en de nietsvermoedende bezoeker aldaar doorklikt naar www.wijnalmanak.nl.

Op zijn weblog (www.uitgeverijpodium.nl) beschuldigt Nijsen het Spectrum van „onbedaarlijk kinderachtig en oncollegiaal gedrag”. Hij overweegt juridische stappen. Uitgever Crescens Akkermans van het Spectrum antwoordde in het vakblad Boekblad: „Nijsen en Klei hebben het vijf jaar geleden nodig gevonden om ons concept te kopiëren. Dan kun je verwachten dat wij een tegenzet doen.”

Kul, volgens Nijsen, de Supermarktwijngids is gebaseerd op Superplonk van Malcolm Gluck, wijnschrijver van The Guardian. Crescens licht telefonisch toe: ,,Dat vind ik een giller. De Wijnalmanak omschrijft al zeventien jaar ook wijnen uit de supermarkt. Nijsen heeft een beetje liggen slapen: het domein is in november 2005 vrijgekomen, in februari dit jaar hebben wij het geregistreerd.” Nijsen: „Je vraagt je af wat het Spectrum gevonden zou hebben als wij ooit schielijk de domeinnaam ‘Wijnalmanak’ gekaapt hadden voor de Supermarktwijngids.”

De twee gidsen zijn erg populair: Duijker & Hamersma verkochten vorig jaar 65.000 exemplaren, Klei 60.000. Duijker noemt alle lekkere wijnen onder de vijf euro bij supermarkt en slijter. Klei slorpt de hele supermarkt leeg, vies en duur incluis. Klei houdt van brutale, robuuste wijnen, Duijker haalt liefst de wat elegantere flessen uit het schap. Klei: „Het zijn twee keurig aanvullende gidsjes. En wat die domeinnaam betreft: ik vind het erg kinderachtig en eigenlijk te stompzinnig om me er boos over te maken.” Duijker: „Onze uitgever zal vast gedacht hebben: hoe meer mensen weten dat er een gids bestaat die de beste wijnen onder vijf euro beschrijft, des te beter. Verder laat ik dit wijnlijsttrekkersdebat graag aan de uitgevers zelf.”

Schrijvers maken een webnestje voor zichzelf

Bijna drie maanden geleden bedachten schrijvers Claire Polders en Stipo Jelec dat het handig zou zijn als schrijvers een online netwerk zouden hebben. ‘Schrijvers onder elkaar’, dat klonk te besloten. Dus het werd ‘schrijvers op elkaar’: een laagdrempelige plek waar schrijvers en lezers ‘op elkaar’ kunnen raken of zijn. Sinds de opening op maandag zijn 69 schrijvers lid geworden van www.schrijversopelkaar.nl. De site trekt tweehonderd bezoekers per dag. Op het besloten forum van ‘Schrijvers op elkaar’ kunnen schrijvers met elkaar in contact komen om ‘werkgerelateerde’ vragen aan elkaar te stellen. Oprichter Jelec: „Er moet een plek zijn waar mensen openlijk durven te vertellen: wat er nu weer gebeurd is bij mijn uitgeverij... Er leeft namelijk veel onzekerheid.” Jelec debuteerde dit jaar met Als jij kon kruipen in mijn huid. „Een jonge schrijver mailde mij: het lijkt erop alsof mijn uitgeverij niets doet aan de publiciteit. Wat mag ik verwachten, wat mogen zij van mij verwachten? Ik raadde hem aan vooral zelf het initiatief te nemen.”

De tweede functie van de site is het contact tussen lezers en schrijvers. De beginpagina is een vrolijke collage van foto’s van de leden. Wie op een van de hoofden klikt wordt doorverbonden naar de website van de bijbehorende schrijver. „Onze hoop is dat mensen zich gaan verdiepen in schrijvers die niet op pallets bij Scheltema en de AKO liggen,” aldus Jelec. De site heeft een weblog met literair nieuws, waar schrijvers ook verhalen of gedichten kunnen voorleggen aan het publiek. Dat mag reageren, „maar wel bondig en terzake doend,” zegt Jelec. “Niet dat grenzenloze bla-bla-bla van klassieke weblogs.” De site, nu vrijwilligerswerk door Polders en Jelec, is een tijdrovend klusje. Het liefst blijven ze gratis, reclamevrij en onafhankelijk. „Als het echt storm gaat lopen, zullen we misschien subsidie aanvragen.”