Lekkende slang was oorzaak van brand in operatiekamer

Almelo. De brand in een operatiekamer van het Twenteborg-ziekenhuis in Almelo, waarbij eind september een 69-jarige patiënte om het leven kwam, is waarschijnlijk veroorzaakt door een lekkende zuurstofslang in de anesthesie-installatie. Dit blijkt uit onderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Nader onderzoek moet uitwijzen waardoor het lek is ontstaan. Op het moment dat de brand uitbrak lag de patiënt vastgesnoerd op een operatietafel. Ze kon niet op tijd worden losgemaakt. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) roept naar aanleiding van de `voorlopige conclusie` alle Nederlandse ziekenhuizen op te controleren of de anesthesieapparatuur en de zuurstofvoorziening volgens de voorschriften onderhouden worden.