Joop tegen La Keyl: Knip! Knip! Knip!

En weer kon ze het niet laten. Elke keer als Catherine Keyl een beroemdheid interviewt, komt ze op de proppen met hinderlijke ijdeltuiterij.

Joop van den Ende vertelde in Max & Catherine over de film Joep Meloen die hij maakte met André van Duin. Zegt Catherine: „Ja, ik deed ook iets met hem. Eerst denk je: is dit het nou? Maar dan zie je jezelf terug en is ’t hartstikke leuk!”

Andermans beroemdheid aanwenden ter meerdere eer en glorie van jezelf. Dat moet beroepsdeformatie zijn. Dat krijg je ervan na 35 jaar televisie maken bij NCRV, AVRO,TROS, EO en RTL.

De ‘koningin van onze emotie-tv’ – volgens Sonja Barend – maakte gisteren haar laatste talkshow. De 60-jarige kijkcijferhit van Max wil meer tijd voor zichzelf. Hoofdgast Joop van den Ende zwaaide haar samen met opvolgster Martine van Os uit.

En La Keyl was als vanouds.

Plompverloren. Openingsvraag aan Van den Ende: Wat is jouw schoenmaat?

Slordig. Joop heeft toch één film gemaakt? Nee hoor, luidde het antwoord, wel vijf.

Gejaagd. Ook drie onbekende zakentalenten mochten vertellen over hun levenswerk. Toen een inspirerende actievoerder/ondernemer na 1.07 minuut nog niet halverwege was, knalde Catherine er doorheen: „Gaan we dan nu wel even naar je site marktplaats.nl , anders …” „Duurt het te lang”, vulde de gast zelf maar aan.

En ook in „haar laatste” raakte Catherine de draad weer kwijt. Ze had net een babbeltje aangeknoopt met de visagiste over wenkbrauwmalletjes. „O nee! Veel te vroeg”, gilde ze met een blik op haar kartonnen kaartje. Waarop Joop van den Ende schaargebaren met zijn grote handen begon te maken en brullend van de lach riep: Knip! Knip! Knip!.

Alle regie raakte Catherine op 4 september kwijt. Dat was haar vergeven, want ze werd in die uitzending geridderd zonder dat de redactie dat verteld had. Hoofdgast Jörgen Raymann keek verbaasd toe hoe mediaburgemeester Peter Rehwinkel zijn plek opeiste en Catherine zei: „Volgens mij heb ik nog nooit zo lang mijn mond gehouden op de Nederlandse tv.”

Het kan niet anders of al die fouten, flaters en gebreken van Catherine zijn de tol van lopende-bandtelevisie – ze kletste met 185 hoofdgasten, vier per week, sinds september vorig jaar. Joop van den Ende stoorde zich er niet aan. En andere gasten ook niet, bleek uit een compilatie vol loftuitingen. Je bent mijn voorbeeld, zei een RTL-gezicht. Een tv-talent, zei een SBS-sterretje. Ik heb een enorme bewondering voor je, vulde premier Balkenende aan, als ik kijk naar je voorbereiding, je energie en je professionaliteit.

Voorbereiding? Professionaliteit? Nee. En ook interviewen deed Keyl echt niet. Wij van de jongere generatie bleven alleen hangen voor haar tegendraadse autotest. Catherine, sjorrend aan de benzinedop, worstelend met de boodschappen en hangend aan het dak van een VW camper.

Haar kracht moet zijn dat zij op televisie zichzelf speelt. Een voor ons duffe tut in wie fans zich herkennen. Fouten geeft ze toe en lacht ze weg. Haar buikje houdt ze „lekker niet” in. En ook haar zenuwen deelt ze met de 942.000 kijkers: „Ik sta elke keer te shaken en dacht vandaag nog: wat gebeurt er als ik nu wegloop?”

Wie mij ziet, zei Catherine Keyl tegen Elsevier, weet dat de Hema niet ver weg is.

Wij zijn niet rouwig over haar vertrek. De fans wel. Een van hen zette dit gedichtje op de website:

„Gisteren is geweest/ Vandaag is een kadootje/Morgen is een verrassing/Geniet ervan en hééééel erg bedankt!”

Reageer op deze column via www.nrc.nl/ogen