Diamantpoppen

Is jouw verlanglijstje eigenlijk wel van jou? Volgens Maarten weten de speelgoedfabrikanten al lang wat jij dit jaar in je schoen krijgt.

Een Bratz-pop foto Bloomberg A man and child browse through a display of MGA Entertainment's Bratz dolls at a Toys "R" Us store in New York on November 26, 2003. No. 1 toymaker Mattel Inc. has seen Barbie, its largest product, lose market share to dolls such as Bratz. Photographer: Daniel Acker/Bloomberg News. Bloomberg News

Aha, dus jij dacht dat je zelf wel uitmaakt wat je voor Sinterklaas wil? Dat kan best zo zijn, maar zonder dat je het weet is je keuze voor cadeautjes helemaal niet zo vrij. Speelgoed wordt niet alleen gegeven en ontvangen. Het moet natuurlijk ook worden gemaakt. Daar zijn grote fabrieken voor, waar soms wel tienduizenden mensen werken. De bekendste zijn bijvoorbeeld Hasbro en Mattel, allebei uit Amerika.

De fabrieken die speelgoed maken doen dat al heel lang van te voren. En dus moeten ze ook al lang weten welk speelgoed ín is met Sinterklaas en Kerstmis. Het is net als bij mode. Nu al is bekend welke kleuren het helemaal gaan maken in de zomer van 2008. Dat is over twee jaar!

Wat bepaalt nou jouw speelgoedkeuze? Jijzelf natuurlijk, want jij weet het beste wat je wil. Maar onderzocht is dat de grootste invloed komt van vriendjes en vriendinnetjes: andere kinderen dus. En alle kinderen kijken weer televisie (nou ja, de meeste), waarop de speelgoedfabrieken en -winkels reclame maken voor speelgoed. Door reclame te maken proberen ze zeker te zijn dat ze al dat speelgoed dat ze van te voren hebben gemaakt of ingekocht ook echt verkopen.

En wat is dan het meest gewilde speelgoed van straks? Dat is natuurlijk nog niet helemaal bekend. Maar een Elmo van Sesamstraat die je kunt kietelen zal best goed gaan verkopen. Dat geldt ook voor de Bratz, een poppenserie met hippe meisjes, die dit jaar met (nep)diamanten worden verkocht. Speelgoed van Doctor Who, die op televisie is, zal hoog op veel verlanglijstjes staan, net als een paar robots (de Roboreptile en de Roboraptor). Zo is er nog veel meer ‘populair’ speelgoed nu al bekend. Deze zomer hoopten de speelgoedverkopers ook dat het piratenschip van Pirates of The Carribean 2 goed zou gaan verkopen, maar de film is misschien al zo lang geleden dat veel kinderen het alweer een beetje vergeten zijn.

Is het nou erg dat ze van te voren al zo’n beetje vaststellen wat jij wilt? Eigenlijk niet, als je het maar wéét. Ten eerste zijn kinderen toch vaak eigenwijs genoeg om iets heel anders te wensen. En bovendien is het maar goed ook dat speelgoed van te voren kan worden gemaakt. Stel je voor dat je iets heel graag wil, maar het is al snel uitverkocht. Dat is flink balen,

Soms gaat het ook echt mis: dan is alles niet op tijd klaar. Dat gebeurde dit jaar met Sony. Dat is een Japans bedrijf dat de Playstations maakt, een soort spelcomputer. Sony wilde de nieuwste computer, de Playstation 3, vóór Kerstmis in de winkels hebben. Maar ze lopen achter, en hebben er nog niet genoeg gemaakt. Dat betekent dat er niet zo veel spelcomputers kunnen worden verkocht, en dus ook minder spelletjes voor óp die computers (want daar verdienen ze echt aan). Dat is een flinke tegenvaller. Sommige mensen die de Playstation 3 toch koste wat kost willen hebben, betaalden er de afgelopen weken op internet soms wel een paar duizend euro voor. En dat mag je van Sinterklaas natuurlijk niet verwachten.

Heb jij ook al een Sinterklaasverlanglijst gemaakt? Wat staat erop? Stuur het aan: NRC Handelsblad, Postbus 3372, 1001 AD Amsterdam of e-mail naar kinderpagina@nrc.nl