Air France ziet z’n Nederlandse dochter Transavia eindelijk staan

Transavia presenteert maandag in Parijs een Frans broertje. Moeder Air France-KLM wil ook in Frankrijk de lucratieve markt voor charters en goedkope vluchten betreden.

Parijs, 24 nov. - De gezichten bij Transavia glommen van trots. Eindelijk erkenning, verklapten de ogen. Voor het eerst ‘mochten’ vertegenwoordigers van de charter- annex goedkopevluchtenmaatschappij gisteren aanwezig zijn op een bijeenkomst van het ‘grote’ moederbedrijf Air France-KLM, de presentatie van de halfjaarcijfers in Parijs. „Air France ziet ons eindelijk staan”, zei de woordvoerster van Transavia.

Air France-KLM repte de afgelopen jaren op zijn presentaties hooguit in een bijzin over Transavia, maar gisteren was de maatschappij met het groene label een van de hoofdonderwerpen. Vanaf de lente van 2007 betreedt Air France-KLM namelijk een nieuw segment van de vrijetijdsmarkt, vanaf de Parijse luchthaven onder de vlag van Transavia. Net als Transavia in Nederland al jaren doet, zullen ook vanaf Franse bodem chartervluchten en lijndiensten (volgens het lagekostenmodel) worden uitgevoerd.

Er wordt een aparte dochtermaatschappij opgericht, waarin Air France een belang van 60 procent krijgt en dochter Transavia 40 procent. Deze constructie is nodig om te voldoen aan de Franse arbeidswetgeving – het personeel dat voor de nieuwe operatie wordt aangetrokken moet Frans zijn. Voor de vluchten, voornamelijk naar bestemmingen aan de Middellandse Zee, worden tien Boeing 737’s geleased. „De twee bedrijven in Nederland en Frankrijk blijven verder strikt gescheiden, Transavia levert alleen vanuit Nederland de expertise”, zegt de woordvoerster. „Wij zijn geen bedrijf van mooie vergezichten. We staan met de poten in de klei en zijn een operationeel gericht bedrijf. Dat hebben ze in Parijs nu ook gezien.”

In het begin van de overname van KLM door Air France, in 2004 – Transavia was toen een volle dochter van KLM – klaagde bestuursvoorzitter Onno van den Brink van Transavia erover dat Jean-Cyril Spinetta, de topman van de holding Air France-KLM, zijn bedrijf negeerde. „Spinetta heeft een laat-maar-waaien-houding ten opzichte van ons. ‘Je vliegt maar, het maakt me niet uit’ zegt hij met zoveel woorden”, zei Van den Brink toen in deze krant.

Ook gisteren moest Spinetta nog zoeken naar woorden over Transavia. Sprekend over Van den Brink zei Spinetta: „Dat is de directeur van Transavia, geloof ik.”

Maar Spinetta is inmiddels wel om. Zijn bedrijf kan de Franse chartermarkt niet langer negeren. Als een van de weinige grote landen in Europa kent Frankrijk nauwelijks chartermaatschappijen of prijsvechters. Een van de redenen is dat de markt beduidend kleiner is dan in Duitsland, Groot-Brittannië of Nederland: veel Fransen vieren vakantie in eigen land. Maar de Franse vraag naar vluchten op bestemmingen in onder meer Spanje, Marokko en Tunesië nam de afgelopen jaren wel toe. Reisorganisaties en individuele consumenten gebruikten hiervoor buitenlandse maatschappijen.

Air France-KLM werd ook geprikkeld door de concurrentie. Easyjet en Ryanair, de twee leidende prijsvechters van Europa, zijn zo ‘brutaal’ geweest operaties te beginnen vanaf Franse bodem. Dankzij de liberalisering van de Europese luchtvaart mogen luchtvaartmaatschappijen binnen de hele EU vluchten uitvoeren. Het moederland (waar de maatschappij staat geregistreerd) hoeft geen begin- of eindpunt meer te zijn. Zo voert Easyjet vluchten uit vanaf de Parijse luchthaven, ook binnen Frankrijk zelf.

Het Ierse Ryanair is nog een stap verder gegaan: het opende deze maand zijn eerste Franse basis (waar vliegtuigen zijn gestationeerd en waar vandaan naar veel bestemmingen wordt gevlogen) in Marseille. Dit tot groot ongenoegen van Air France dat via de rechter probeerde de komst van de Ieren tegen te houden. Tevergeefs.

Air France-topman Spinetta klaagde gisteren nogmaals over wat hij ziet als oneerlijke concurrentie. „Wij willen prijsvechters niet buiten de deur houden, maar verzetten ons tegen het feit dat zij op luchthavens 1 euro luchthavenkosten per passagier betalen en wij 6 euro.” Topman Michael O’Leary van Ryanair zei eerder: „Dit komt de Franse passagiers en bezoekers ten goede. Ze hoeven niet langer te lijden onder de hoge tarieven van Air France.”

Ryanair raakt Air France in het hart, op verbindingen naar onder meer Marokko, waar de Fransen min of meer alleenheerser waren. Met het ‘herontdekte’ Transavia hoopt Air France-KLM nu terug te kunnen slaan.