De McKiwi werd geen succes in Nieuw-Zeeland

Ziektepreventie is in. Na de succesvolle zelftest van de Nierstichting is iets nieuws in opmars: DNA-voedsel. Al 6.000 Nederlanders hebben via internet voedingssupplementen (‘DNA-pillen’) besteld in de hoop gezond te blijven, schrijft SMART New Food (4,50 euro), een lezenswaardige extra uitgave over voedsel van Vrij Nederland. De pillen zijn toegespitst op het genetische materiaal van de klant. Op basis van een uitstrijkje van je wangslijmvlies geven Amerikaanse bedrijven als Sciona en Salugen een hyperpersoonlijk voedingsadvies. Aanleg voor doofheid? Eet minder bananen. Zoiets. Nutrigenomics heet de wetenschap die zich met het verband tussen DNA en voeding bezighoudt. Reuze interessant, maar, zegt Jan Maat, onderzoeksdirecteur van Unilever: „Er is nog veel fundamenteel onderzoek nodig.”

Zelfs een plichtmatig onderwerp als ‘McWorld’ wordt in SMART New Food opgeleukt met plaatjes van nationale varianten op de hamburger: van de Nederlandse McKroket tot de politiek correcte McFullkorn (Zweden). De McKiwi werd geen succes, want Nieuw-Zeelanders dachten dat hun nationale vogel tussen het kadetje zat.

Meer over eten in restaurantgids Lekker (8,95 euro). De jaarlijkse publicatie is een bundeling van ranglijstjes, waaronder de prestigieuze ‘Top-100 Beste restaurants van Nederland’. Voor het derde opeenvolgende jaar op nummer één: restaurant Oud Sluis. Minder informatief is de ‘Ergernissen Top-100’ bij het uit eten gaan. Op plaats 34: ‘maar één soort huiswijn’. Op plaats 27: ‘te amicaal personeel’. Waar mensen zich al niet druk over maken.

Verder in Lekker een aardig overzichtje van de favoriete restaurants van lijsttrekkers. De één eet politiek consistenter dan de ander. Zo dineert Marianne Thieme het liefst bij een vegetarische Chinees en laat André Rouvoet zich graag bedienen door licht verstandelijk gehandicapt personeel. Marco Pastors eet graag bij immigranten (Chinees). Wilders heeft niet eens de kans inconsistent te zijn: hij laat weten „door omstandigheden” (lees: beveiliging) te worden beroofd van bezoekjes aan zijn favoriete eetgelegenheid.

De rivaliserende restaurantgids Special Bite (ook 8,95 euro) richt zich in zijn ranglijstjes „eigenwijs” op de mix van eten, interieur en locatie. Het Maastrichtse Beluga staat opnieuw op één. De rekening is er „torenhoog”, maar daarvoor eet je wel „couscoussalade met nachtkreeftjes en kikkerbilletjes tussen gepureerde zoetzure boomtomaat en lobbige oesteremulsie”. Oud Sluis is pas terug te vinden op plaats zestien.

Nuttig zijn de lijstjes met tien thematips, zoals ‘10x Happen na het Stappen’. Het rijtje ‘10x Niet roken aan tafel’ ontbreekt niet. Zoals verwacht. Want ziektepreventie is in.

Ingmar Vriesema